Voor veel ondernemers is het product dat ze verkopen de spil van hun bedrijf. Logo, huisstijl, belettering van auto’s… Alles is ontworpen rondom hun product. Alles past in elkaar als een puzzel en schept een prachtig plaatje. Dat is mooi om te zien. Toch is er één onderdeel van deze bedrijfsvoering dat naar mijn mening vaak wat onderbelicht blijft en waar zeker nog verbetering mogelijk is. Een onderdeel dat niet zozeer verwaarloosd wordt, maar wel op een lagere plaats komt dan logo en huisstijl, omdat het vaak gezien wordt als praktisch, eerder dan esthetisch. De verpakking van het product.

Sfeer

Ik zie een verpakking als een voertuig waarmee je product bij je klant komt. Of je nu kantoorartikelen verkoopt of kamerplanten, een verpakking geeft je product een bepaalde sfeer mee die je graag wilt overbrengen naar je klant. Een verpakking kan dus veel zeggen over je bedrijfsfilosofie. Als je bijvoorbeeld je best hebt gedaan om je product zo goedkoop mogelijk te produceren, hoef je – volgens de algemene mening – aan de verpakking niet zoveel aandacht te besteden. Die moet dan vooral praktisch en voordelig zijn. Toch kan het heel nuttig zijn om goed na te denken over je verpakking, vooral als dat, zoals bij een webshop, je enige fysieke contact met je klant is.

 

 

Een prachtig voorbeeld daarvan is CoolBlue. Voor degenen die CoolBlue niet kennen: het is een webshop met een breed assortiment in computer-, kantoor-, huishoud- en verzorgingsartikelen. Hun slogan is ‘Alles voor een glimlach’. En die krijg je onwillekeurig als een bij hen besteld pakketje ontvangt. De verzenddoos waarmee je je bestelling ontvangt staat namelijk vol met grappige stukjes tekst. Je vindt er onder andere een uitknipkaartje waarmee je je buurman of buurvrouw kunt bedanken voor het aannemen van je pakket. Als je een bestelling in een grote doos ontvangt, krijg je zelfs gratis workout-advies! Ook krijg je leuke recycle-tips.

Luxe

Heb je echter een luxeproduct of scherm je met exclusiviteit, dan is het mooi om een verpakking te creëren die dat gevoel ook bij de klant oproept. De klant merkt het direct als je aandacht hebt besteed aan de verzorging van je verpakking. Er zijn al veel bedrijven die dit perfect hebben aangevoeld. Op mijn Pinterest-account heb ik een mooie collectie voorbeelden verzameld om naar hartelust inspiratie bij op te doen. Maar lees – voordat je gaat – nog even verder, want er is nog een belangrijk aspect in verpakkingen dat, tot mijn grote verbazing, nog vergeten wordt.

Bescherming

Pasgeleden bestelde ik een boek over het ontwikkelen van een merk. Dit boek zou mij per post worden toegestuurd. In de lijn van mijn verwachting lag een dikke envelop, gevoerd met noppenfolie, om mijn boek te beschermen. Ik vond het dan ook verbazend dat mijn boek op de mat viel in een reguliere A5 envelop, dichtgeplakt met plakband. Erger was nog dat die bij de hoekjes gescheurd was, zodat het boek beschadigd uit de envelop kwam. Eigenlijk best teleurstellend. Ik had gelijk minder zin om het boek te gaan lezen. Een slecht visitekaartje voor het bedrijf dat het boek had opgestuurd.

Conclusie

Er hangt veel af van de verpakking van je product. Het schept verwachtingen, positief of negatief. Dat laatste hopen we allemaal te vermijden. Daarom hebben we een verpakking nodig die een combinatie vormt van bescherming, functionaliteit en de gewenste beleving. Daar wil ik je natuurlijk graag bij helpen! Neem gerust contact met me op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *