Als je een blog hebt, weet je hoe moeilijk het is om regelmatig goede, relevante content te ontwikkelen voor je lezers. Vaak verzand je toch weer in hetzelfde verhaal en krijg je het idee dat je alles wel zo’n beetje gezegd hebt over jouw vakgebied. Nu het jaar op z’n eind loopt, is het de perfecte tijd om voor 2021 een solide plan te maken, zodat je het volgend jaar ánders kunt doen.

Een contentkalender kan je helpen om je boodschap te structureren, zodat je dieper in kunt gaan op bepaalde thema’s in je werkveld. Zo kun je het hele jaar kwaliteit bieden zonder dat je daar veel stress van krijgt. Ook helpt het maken van een contentkalender je bij het vinden van creatieve invalshoeken, zodat je origineel blijft en je lezers met plezier bij je terugkomen. Positief dus. Maar hoe vul je nu je contentkalender en vooral; waarmee? In dit blog 11 creatieve manieren om je contentkalender te vullen.

 

1. Gebruik de kalender

Feestdagen zijn een makkelijke manier om structuur aan te brengen in je contentkalender. Voor elke branche zijn er, met een beetje fantasie, wel inhakers te vinden voor de bekendste feestdagen. Of je daaraan mee wilt doen is volledig jouw keuze. Het voordeel van het gebruik van feestdagen is dat je publicaties beter gevonden en gedeeld worden op Facebook en Pinterest. Daar tegenover staat dat je erg moet uitkijken dat het niet cliché wordt. Het is aan jou om te bepalen of jouw product of dienst geschikt is voor een link met bekende feestdagen.
Er zijn ook minder bekende feestdagen zoals ‘Towelday’ (komt uit ‘Hitchhikers guide through the Galaxy’ en is erg geliefd in de IT-sector) en ‘Nationale Espressodag’. Ook zijn er dagen waarop aandacht gevraagd wordt voor politieke en maatschappelijke onderwerpen. Een kalender met deze data kun je bestellen op Issuekalender.

2. Brainstorm

Met je collega’s, klanten, kinderen, je moeder of iemand anders waar je goed mee kunt brainstormen. Deze aanpak is heel gezellig en zorgt voor frisse ideeën die je anders nooit had bedacht. Als je gaat brainstormen met mensen buiten je vakgebied is het vaak wel handig om een kader uit te leggen waarin die personen moeten denken. Maak bijvoorbeeld een lijstje met 5 onderwerpen waarover de ideeën mogen gaan. Dat helpt je de focus te houden.

3. Plan voor evenementen

Zijn er in het komende jaar evenementen die je zelf organiseert, waar je aan meewerkt of die erg belangrijk zijn voor je vakgebied? Zet die data in vette rode letters op je kalender en zorg dat je in de aanloop ervan een aantal artikelen, blogs of andere content schrijft die inleidend zijn voor het onderwerp. Zo richt je de aandacht van je lezer op je evenement, wat vooral handig is als je het zelf organiseert en alle stoelen vol wilt krijgen. Tijdens het evenement kun je (live) verslag doen via je Social Media kanalen en je blog en na het evenement kun je foto’s en verhalen delen die relevant zijn voor mensen die afwezig waren, of juist leuk om terug te lezen/kijken voor je gasten.

4. Recycle

Eerder geschreven content zou een vaste plaats moeten krijgen in je contentkalender. Je kunt informatie updaten, een nieuw artikel schrijven vanuit een andere invalshoek en dat koppelen met bestaande content of een verzameling van verschillende blogs maken rond hetzelfde onderwerp.

5. Weet wat je lezer wil lezen

Gebruik Analytics om erachter te komen welke blogs goed werden gelezen en gedeeld en probeer manieren te vinden om dat onderwerp uit te breiden. Of gebruik dezelfde werkwijze voor een ander onderwerp, als bijvoorbeeld je ‘[…] manieren om…’ – blogs goed werken. Een andere manier om erachter te komen wat je lezer zoekt is door het hem gewoon te vragen.

6. Breid bestaande blogs uit

Een andere manier om je content te recyclen is door ze in een nieuw jasje te gieten. Van een blog(serie) met veel relevante informatie maak je een infographic, SlideShare, eBook of Whitepaper. Ook kun je kleine stukjes informatie gebruiken voor quotes die je kunt delen op je Social Media kanalen. Denk ook eens aan podcasts en videomateriaal. Daarmee kun je een heel ander publiek bereiken dan je nu al doet.

7. Curatie

Je weet vast al dat je niet alle content zelf hoeft te creëeren. Je kunt je lezer werk uit handen nemen door voor hen de meest relevante informatie van anderen op te zoeken en die te delen. Je kunt een Engelstalig blog bijvoorbeeld vertalen en jouw kennis toevoegen voor jouw doelgroep, of een lijst maken met verschillende blogs over hetzelfde onderwerp. Het vooraf plannen van deze lijsten en het onderwerp daarvan helpt je om gericht te zoeken over een langere periode. Zo hoef je de lijst niet in één keer samen te stellen, maar kun je alle artikelen die je over een bepaald onderwerp tegenkomt, bewaren. Zo kost het maken van een uitgebreide lijst je veel minder tijd dat als je alle research tegelijk moet doen.

8. Wat doen de buren?

Kijk naar andere bedrijven in jouw vakgebied en welke content zij delen. Dit is ook een manier om te onderzoeken welke onderwerpen de beste reacties opleveren. Natuurlijk ga je geen content klakkeloos kopiëren, maar je kunt wel ideeën opdoen over welke onderwerpen goed ontvangen worden.

9. Verzamel vragen en opmerkingen

Door goed op te letten welke vragen je klanten of geïnteresseerden vaak stellen, kun je interessante onderwerpen voor je blogs krijgen. Houd van die vragen een lijstje bij en kijk of je er een blog van kunt maken. Het zijn vragen waar je lezers graag een antwoord op willen weten. Als jij degene bent die hen dit antwoord kan bieden, verstrek je waardevolle informatie en wordt je een expert op je vakgebied.

10. Daag je lezers uit om mee te doen

Schrijf een fotowedstrijd uit en deel de resultaten op je Social Media kanalen. Of laat je lezers antwoord geven op vragen door middel van polls en digitale onderzoeken. De resultaten kun je delen in een blogpost of infographic. Of je schrijft er een rapport over. Wees creatief.

11. Vergeet het beeldmateriaal niet!

Beeldmateriaal voegt veel waarde toe aan je content. Door een herkenbare stijl te hanteren in de gebruikte fotografie op je website, blog en Social Media kanalen, werk je aan merkbekendheid en herkenning. Een goede website voor het vinden van gratis te gebruiken foto’s is Freeimages.com.

De tijd en moeite die het kost om een contentkalender samen te stellen, verdien je volgend jaar dubbel en dwars terug doordat je niet meer na hoeft te denken waarover je ‘nu weer’ moet schrijven. Je kunt blogs van tevoren schrijven op het moment dat je een drukke maand aan ziet komen, of alvast wat links verzamelen voor je verzamellijsten. Overzicht is belangrijk, niet alleen voor jou maar ook voor je lezers. Met een solide contentkalender kom je daarmee een heel eind en kun je je lezers kwaliteit bieden.

Aan de slag met je Social Media?

Wil jij al tijden serieus aan de slag met je Social Media, maar weet je vaak niet wat je moet delen, of hoe je je klanten het beste kunt aanspreken? Kijk dan eens naar de Appelboommethode. In 7 lessen bouw je je eigen contentkalender, helemaal zoals jij dat wilt.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *