Om een succesvol bedrijf te runnen, is marketing één van de belangrijkste dingen om goed voor elkaar te hebben. Toch merk ik vaak dat er nog veel onduidelijkheid bestaat bij ondernemers over hun marketing en hoe ze deze lastige kwestie moeten aanpakken. Dat is jammer, want daardoor blijven veel kansen onnodig liggen. Door vandaag de juiste zet te doen en vooruit te kijken naar de toekomst, kun je op de langere termijn het schaakspel winnen. Daarom vandaag 26 vragen die je je zelf zou moeten stellen over je marketing.

Bedrijf/merk

1. Wat zijn je kernwaarden als bedrijf?
2. Wat onderscheid je van je competitie?
3. In welk opzicht ben je uniek?
4. Wat is je specialisme?

Doelgroep

5. Heb je een duidelijk beeld van je doelgroep?
6. Bereik je je doelgroep op de juiste tijd en plaats?
7. Wat weet je van je doelgroep?

Service

8. Wat is je product/dienst?
9. Welk probleem kun jij voor je doelgroep oplossen?
10. Welke producten kun je nog meer ontwikkelen om je doelgroep van dienst te zijn?

Aandacht

11. Heb je een vaste werkwijze voor het vasthouden van potentiële klanten/geïnteresseerden?
12. Zijn er producten/diensten die je kunt gebruiken om geïnteresseerden gratis te laten kennismaken met jouw bedrijf?
13. Welke gegevens verzamel je momenteel van geïnteresseerden?
14. Hoe gebruik je die gegevens in je marketingstrategie?

Marketing mix

15. Zijn de marketinginstrumenten die je nu gebruikt, effectief?
16. Welke voordelen hebben de media waarmee/waarop je je marketing momenteel verricht?
17. Welke nadelen hebben de media waarmee/waarop je je marketing momenteel verricht?
18. Wat zijn je wensen wat betreft een eventuele wisseling in marketinginstrumenten? Wat kun je nu niet en wil je in de toekomst wel kunnen? (Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van video)

Zichtbaarheid

19. Hoe zichtbaar ben je eigenlijk?
20. Hoe ben je zichtbaar? Heb je controle over alle uitingen die met jouw bedrijfsnaam en logo gedaan worden?
21. Hoe zorg je voor naamsbekendheid?
22. Hoe zorg je voor continuïteit?

Resultaat

23. Heb je een duidelijk en meetbaar doel voor ogen met je marketing?
24. Hoe meet je de resultaten van je campagnes?
25. Hoe meet je de kwaliteit van de ‘leads’ die uit je campagnes komen?
26. Als de resultaten tegenvallen, hoe los je dit dan op?

Ik hoop je met deze vragen aan het denken te zetten over je marketing. En vooral hoop ik je aan het werk te zetten. Als je nog geen marketingplan hebt, begin daar dan vandaag nog mee. Het schrijven van je marketingplan geeft je ontzettend veel rust en duidelijkheid. Je maakt voor jezelf je doelen helder en je focus kan dan liggen op het ontwikkelen van je bedrijf, met ondersteuning van je marketing, in plaats van andersom. Heb ik je gemotiveerd, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Dan kan ik je helpen. Op deze pagina over marketing kun je hier meer over lezen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *