Hoe herken je je piekmomenten en haal je eruit wat erin zit? 6 slimme tips!

Oh sh•t, daar is die man met die baard alweer!
Pardon?
Ja, ik heb het echt over Sinterklaas. En ja, ik weet dat het nu mei is. Net moederdag geweest…
Feit is dat feestdagen, welke het dan ook zijn, een piek laten zien in de verkoopcijfers van de gemiddelde ondernemer. Helaas is die piek soms niet zo hoog als je zou willen. Hoe kun je je potentiële klanten nu op de hoogte brengen van wat jij in huis hebt? De basis daarvoor is het kennen van je piekmomenten en die overzichtelijk opstellen in een goed jaarplan.

Hoe herken je je piekmomenten en haal je eruit wat erin zit? 6 slimme tips!

Hoe je dat doet?

Lees je hieronder in 6 stappen!

1. Plan vooruit

Marketing is net schaken. Schat in wat je tegenstander doet en anticipeer minimaal 3 zetten van tevoren. Sla toe op het juiste moment. Toegegeven, deze post komt rijkelijk laat in het jaar voor het maken van een jaarplan. Tenminste, als je dat jaarplan van jezelf perse in januari moet maken. Dat hoef ik niet van mezelf. Dan is het namelijk meestal erg druk met de uitloop van december. Ik maak mijn jaarplan in juni, als er meestal minder te doen is en ik er rustig de tijd voor kan nemen. Vandaar dit blog rond deze tijd.
Wanneer je je plan maakt doet er eigenlijk niet toe. Je maakt namelijk een overzicht van een heel jaar en voor het in kaart brengen van je piekmomenten, hoeft dat jaar niet in januari te beginnen. Plan op het moment dat je het rustiger hebt een paar dagen in om goed onderzoek te doen.

2. Leer van het verleden

De jaarcijfers – die je wel in januari hebt opgemaakt of hebt laten opmaken – bieden een mooi overzicht van je omzetverdeling. Daar kun je al een heleboel uit afleiden. Veel ondernemers met cadeauproducten hebben het rond de feestdagen druk, of rond moederdag (als dit voor jou geldt; daar ben je dit jaar nét te laat voor, alvast inplannen voor volgend jaar) en vaderdag (als je nu begint, kan het nog precies). Na de zomer- en kerstvakantie vragen mensen zich vaker af of ze wel het juiste werk hebben en hebben de personal coaches het weer drukker (dat was heel kort door de bocht, maar verduidelijkt hopelijk mijn punt). In deze periode’s, of vlak daarvoor eigenlijk, wil je zichtbaar zijn met je bedrijf. Daar plan je dus je Social Media- en reclamecampagnes omheen.

3. Anticipeer op de toekomst

Bepaalde events komen niet elk jaar voor. Het EK en WK bijvoorbeeld. Zorg dat je op de hoogte bent van voor jouw bedrijf relevante gebeurtenissen, zodat je erop kunt inspelen voordat je erdoor wordt overvallen. Met een goed plan voorkom je dat je, wanneer je net als alle andere Nederlanders, nog 5 gedichten moet schrijven en 2 surprises in elkaar moet knutselen, je ook nog druk moet maken om je reclamecampagne, omdat je eigenlijk net te laat gestart bent…

4. Kijk om je heen

In mijn blogserie over een steengoed marketingplan bedacht ik een voorbeeld-doelgroep voor een orchideeënwinkel. Om de hoek van de winkel wordt een hele nieuwe wijk gebouwd. Alle mensen die daar komen te wonen zijn potentiële klanten van deze winkel. Let op wat er om je heen gebeurt en bedenk of je daar in de toekomst je voordeel mee kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan het openen van een nieuwe sportschool (of juist het sluiten van een concurrent, als je zelf een sportschool hebt).

5. Wees origineel

Met ‘Mijn knoflook is de beste knoflook die er is’, kom je er tegenwoordig niet meer als reclameboodschap. Helemaal niet in drukke reclametijden rondom een feestdag, evenement of andere piekmomenten. Probeer het verhaal achter je product of bedrijf in de schijnwerpers te krijgen met eerlijke reclame en storytelling.

6. Evalueer

Eén van de belangrijkste stappen in een marketingcampagne wordt nog te vaak vergeten. Stel jezelf altijd de vraag: Heeft deze actie gewerkt? Heb ik met deze actie mijn doel behaald? Zo niet, kijk wat er mis ging of beter kan en neem dat mee in je plan van volgend jaar!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *