Intimiteit en connectie – dat is waar het Business Archetype ‘Minnaar’ in uitblinkt. Mensen willen zich graag speciaal voelen en het Minnaar-merk voldoet aan die behoefte. Wat heeft liefde te maken met de reis van ons leven? Alles!

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

 

Maak kennis met de Minnaar

Laat je niet misleiden door de naam; de Minnaar staat niet alleen maar voor romantiek. Dit archetype omvat alle soorten liefde: moederliefde, familiebanden, vriendschappen, spiritualiteit én romantiek. De Minnaar is op zoek naar hechte relaties en intimiteit. Hij wil zich speciaal voelen en anderen zich speciaal laten voelen. De Minnaar is gepassioneerd in het onderhouden van relaties en het uitten van zijn waardering.

Belofte: Liefde is wat de wereld laat draaien
Kernbehoefte: Intimiteit in alle vormen
Doel: Goede relaties opbouwen
Angst: Alleen of ongewild zijn
Strategie: Word aantrekkelijk voor anderen
Gift: Passie en waardering
Motivatie: Verbinding maken

De Minnaar staat ook voor een sensueel aspect. Alles dat de zintuigen prikkelt – mooie dingen, lekkere geuren, smakelijk eten – geeft de Minnaar veel voldoening en maakt hem blij.

We zien dit archetype overal om ons heen, van Hallmark tot Victoria’s Secret. Andere voorbeelden zijn Beyoncé, Chanel, Greetz en eHarmony.

Een Minnaar-merk in actie

Het Minnaar-archetype duikt op in veel verschillende branches, maar vooral in cosmetica, mode, juweliers en voedsel. Met producten als wijn, chocola, spa-arrangementen en schoonheidsgeheimen verleid de Minnaar de consument tot:

  • het vinden van vriendschappen
  • het tonen van waardering naar anderen
  • aantrekkelijker worden voor anderen
  • het prikkelen van de zintuigen

De marketing voor dit soort merken loopt erg uiteen, omdat de verschillende soorten liefde die getoond worden ook zo divers zijn. De marketing kan vriendelijkheid uitstralen, maar ook sensualiteit of erotiek. In elk geval richt de marketing zich direct tot de consument, door hem/haar zich speciaal te laten voelen. Het heeft altijd een sterk emotionele aantrekkingskracht.

Klantgeluk is voor Minnaar-merken de grootste drive en waarschijnlijk deel van hun bedrijfsstrategie. Een goede relatie opbouwen met klanten en een goede service bieden, houdt de aandacht van de klant vast.

Qua organisatie is een Minnaar-merk intiem en elegant. Samenwerking staat hoog in het vaandel en een team-georiënteerde werkvloer maakt het mogelijk voor werknemers om hun passie aan het werk te zetten. Het werkgeluk in deze organisaties is erg hoog.

De passie die een Minnaar-archetype heeft, kan ook een negatieve kant hebben. Passie kan uitgroeien tot jaloezie of, in zakelijke termen, ongezonde concurrentie.

De Minnaar consument

Deze consument ervaart een behoefte om contact en connectie te maken met anderen. In de Westerse wereld leven we als samenleving steeds individualistischer. Het resultaat daarvan is een gebrek aan waardevolle relaties dat steeds groter wordt. Een Minnaar consument is op zoek naar een manier om dit gat in zijn leven te vullen. Ze willen merken die liefde tonen, zodat ze die liefde ook terug kunnen geven. Als ze niet in hun behoefte worden gevoed, zijn Minnaar consumenten snel geneigd om te switchen naar een concurrent die hen zich weer speciaal laat voelen.

Is jouw merk een Minnaar?

Ben jij een mensen-liefhebber? Leg jij je klanten in de watten, omdat je beseft dat je zonder hen geen bedrijf hebt? Help je mensen om een goede relatie te vinden of bied je producten aan die helpen om zich meer aantrekkelijk te voelen? Zelfs als je niet direct een connectie ziet met romantiek, kan jouw bedrijf een Minnaar-archetype nodig hebben.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *