Een groot compliment voor een beroemdheid is ‘Hij is zo lekker gewoon gebleven!’ Het besef dat iemand die zo bekend is, een gewoon mens is en ‘een van ons’ is de belangrijkste motivatie voor een Gewone Man-archetype. Merken die op deze manier herkenbaar zijn, zullen de harten van hun klanten ermee winnen.
Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.
Maak kennis met de Gewone Man
Het Gewone Man-archetype is authentiek en voelt ‘echt’ aan. Dat maakt het onweerstaanbaar. De Gewone Man demonstreert de onderliggende idealen van hard werken en eerlijk zijn en omarmt gezond verstand en het ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’-principe. De Gewone Man hoeft niet te doen alsof. Hij verlangt niet naar luxe of status. Een mooi voorbeeld daarvan is een directeur die tijdens zijn werk gewoon een spijkerbroek en gympen draagt.
Belofte: Iedereen is gelijk
Kernbehoefte: Connectie met anderen
Doel: Erbij horen
Angst: Voor elitair worden aangezien of niet welkom zijn
Strategie: Ga op in de massa
Gift: Empathie en authenticiteit
Motivatie: Verbinding maken
De Gewone Man wil erbij horen. Deel van de groep zijn. Zijn drijfveren zijn ’thuis zijn’ en ‘geaccepteerd worden. Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit betekent dat de doelgroep ‘Iedereen’ is. Als je beter kijkt, zie je dat het erbij horen zich vooral manifesteert in sociale gelegenheden, clubs, verenigingen en dergelijke, zodat de Gewone Man zich omringt weet door gelijkgestemde mensen.
De Gewone Man zie je veel in TV-shows zoals Friends, Cheers en That 70’s show. Deze shows zijn gesitueerd rondom het simpele genieten van mensen om je heen die je kennen en accepteren zoals je bent. In de politiek zien we ze ook: Ook al ben je het niet eens met Obama, je moet toch toegeven dat het een vriendelijke man is. Dat is de Gewone Man ten voeten uit.
Een Gewone Man-merk in actie
Gewone Man merken hebben veelal een familie-cultuur. Verwelkomend en uitnodigend. Hun producten en diensten zijn toegankelijk voor een grote doelgroep en voorzien veelal in een basisbehoefte. Niks ingewikkelds of extravagants.
In zijn marketing spreekt een Gewone Man vaak ‘de taal van het volk’. Er worden geen bizarre claims gedaan en er zit niets schokkends in het ontwerp. Vaak werken Gewone Man merken met een ‘niet goed – geld terug’ garantie om het vertrouwen van hun klanten te winnen en behouden. Ze streven ernaar om transparant en herkenbaar over te komen.
De organisatie structuur van een Gewone Man merk is vaak democratisch. Er wordt veel in teamverband gewerkt en werknemers zijn trots op de doelen die ze behalen. Hertog Jan is daar een prachtig voorbeeld van.
De Gewone Man als klant
Als je de Gewone Man als klant wilt, zoek je mensen die behulpzaam en ‘een goede buur’ willen zijn. Ze zijn respectvol tegenover hun medemens, betrouwbaar en geloven in de heilzaamheid van een dag hard werken. Ze waarderen de simpele dingen van het leven. Ze zijn bescheiden en steunen vaak een minderheid.
Merken die zich richten op de Gewone Man zouden zich moeten focussen op de ervaring die ze bieden. Zolang ze toegankelijk en vriendelijk zijn, zal een Gewone Man zich thuisvoelen bij dit merk.
Is jouw merk een Gewone Man?
Helpt jouw product of dienst mensen om zich thuis te voelen? Promoot jij degelijke waarden en normen? Worden jouw producten gebruikt om het dagelijks leven van je klant iets makkelijker te maken? Dan ben je waarschijnlijk bezig in het Gewone Man-archetype.
Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!