Van alle business archetypes is de Goochelaar er eentje die eruit springt. Transformatie, vernieuwing, verandering, magie… Het maakt niet uit van welke kant je dit archetype bekijkt, hij blijft je verbazen. Gedreven door nieuwsgierigheid vindt de Goochelaar oplossingen waar die nog niet bestonden, met behulp van wetenschap en/of het bovennatuurlijke. Een Goochelaar verandert een ogenschijnlijk rommeltje in een pareltje.

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

Maak kennis met de Goochelaar

Laat ik beginnen met uitleggen dat er bij dit Business archetype een uitdaging was met het vertalen. De archetypes zijn bedacht in het Engels. Daar heet dit archetype ‘Magician’. Dat kun je ook vertalen met Magiër. Dat vond ik een minder goede vertaling, omdat ik daarbij meer de associatie krijg met een man in een donker gewaad met een puntmuts op. Dat dekt de lading niet helemaal, maar het archetype heeft wel degelijk overlap met magie. Vandaar: Goochelaar!

Belofte: Als je erover kunt dromen, kun je het ook doen.
Kernbehoefte: Kennis verzamelen over hoe de wereld werkt
Doel: Dromen waarmaken
Angst: Onverwachte negatieve consequenties
Strategie: Ontwikkel een visie en leef daar 100% naar
Gift: Win-win uitkomsten vinden
Motivatie: Verschil maken

Een Goochelaar gelooft oprecht dat er meer is dan wat we zien en staat vaak expres in de zichtlijn van de realiteit zoals wij die zien. Dit doet hij om een transformatie tot stand te brengen en een revolutionaire verandering door te voeren. De uitvindingen van een Goochelaar veranderen vaak de manier waarop we ons leven leven.

Soms lijkt het alsof een Goochelaar toegang heeft tot geheime informatie, zo innovatief zijn de ideeën en producten die uit zijn vingers komen. De innovaties die een Goochelaar tot stand brengt, zijn vaak moeilijk te bevatten, hebben een sfeer van mystiek om zich heen of zijn onzichtbaar voor het oog. Bij elke revolutionaire ontdekking was een Goochelaar betrokken. Denk aan de uitvinding van de gloeilamp, het vliegtuig, bluetooth…

Een Goochelaar merk in actie

Goochelaar-merken staan vaak voor een ‘magisch moment’. Ervaringen die speciaal, vernieuwend en spannend voelen. Een Goochelaar helpt mensen om te transformeren. Bijvoorbeeld:

  • Van pijn en ziekte naar blakende gezondheid (medische hulpmiddelen, medicijnen en alternatieve geneeswijzen)
  • Van kraaienpootjes en grijze haren naar jeugdige uitstraling (cosmetische producten en ingrepen)
  • Van depressie en verwaarlozing naar een nieuw levenspad (spirituele levenswijzen, kerken en coaches)
  • Van vuil en verwaarloosd naar fris en schoon (schoonmaakmiddelen, restauratie-bedrijven en hygiëne producten)
  • Van chaos naar ultieme rust (kuuroorden, reisbureau’s)
  • Van armoede naar financiële vrijheid (loopbaancoaches)
  • Van inefficient naar productief (technologische vooruitgang)

Het zal geen verrassing zijn dat je het Goochelaar archetype ziet in merken die tot de verbeelding spreken: Walt Disney, Polaroid, Dyson, Pixar en Maybeline.
Dit soort merken heeft een innovatieve visie die in eerste instantie bijna onmogelijk lijkt, maar toch gerealiseerd kan worden door het toepassen van de juiste combinatie van technologie en fantasie.

Goochelaar-merken beloven transformaties die niet perse wetenschappelijk te bewijzen zijn. Daarom kunnen ze sneller onder vuur komen te liggen van concurrenten of de media. Het is daarom niet zo verstandig om als Goochelaar merk de aandacht te trekken met extreme of spraakmakende marketing. Dat zal de aandacht alleen maar afleiden van het uiteindelijke doel: de transformatie teweegbrengen.

De Goochelaar consument

Een typische Goochelaar consument staat open voor het concept dat er ‘meer is tussen hemel en aarde’ en hangt daar ook de bijbehorende consequenties aan. Hij gelooft dat ‘het Universum’ een positieve denkwijze beloont, dat God zijn trouwe kinderen zegent of gelooft in een soortgelijke religieuze denkwijze.

Daarnaast – of in plaats daarvan – kan de Goochelaar consument zich ook vinden in de wetenschap. Biologie, natuurkunde en psychologie zijn belangrijke principes voor deze consument.

Deze consument is op zoek naar persoonlijke transformatie en wenst deze transformatie ook zijn omgeving toe. Wellicht verkeert hij in een positie van leiderschap, invloed of charisma. Het is belangrijk om te onthouden dat deze consumenten een Goochelaar-merk zullen omarmen zolang ze duidelijk een identiteit en doelstelling zien die overeenkomt met hun bewustzijn.

Is jouw merk een Goochelaar?

Helpen jouw producten of diensten mensen transformeren? Verander jij chaos in rust en verricht jij – in de ogen van je klanten – ware wondertjes? Spreekt jouw product tot de verbeelding? Dan ben je wellicht een Goochelaar archetype.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *