Het vinden van nieuwe klanten is en blijft lastig. 7 Datingtips voor het vinden van nieuwe klanten.

‘Netwerken? Dat doe ik eigenlijk niet… Dan zie ik mezelf zo ‘staan’…’

Ik hoor het mezelf nóg zeggen, een paar jaar geleden. Ik vond het verschrikkelijk en ging er met lood in mijn schoenen naartoe – áls ik al ging – en kwam er meestal gedesillusioneerd weer vandaan. Want niemand wilde mij toch als ontwerper?! Terwijl het daar helemaal niet om ging. Ik had alleen nog niet geleerd hoe je dat nu doet, netwerken…
In de tussentijd heb ik gelukkig heel wat bijgeleerd en ga ik met plezier op zoek naar nieuwe contacten. Daarom deel ik vandaag mijn 7 datingtips voor het vinden van nieuwe klanten.

Het vinden van nieuwe klanten is en blijft lastig. 7 Datingtips voor het vinden van nieuwe klanten.

1. Wees jezelf

Mensen doen graag zaken met mensen, Authentieke, eerlijke mensen die zichzelf durven te zijn in hun doen en laten. Die niet met alle winden meewaaien en staan voor hun mening. Als je ergens verstand van hebt, dan mag je dat ook laten zien. Onderscheid je niet alleen door je kennis, maar ook in je uiterlijk. Niemand zit te wachten op een grijs muisje dat overal tussen past.

2. Wees trots op wat je kunt

Zelfvertrouwen kun je aanleren, heb ik gemerkt. Ik was onzeker en introvert, maar heb – mede doordat ik mezelf dwong om uit mijn comfortzone te stappen – in de loop van de tijd geleerd om makkelijker op mensen af te stappen. Dat kwam vooral omdat ik meer vertrouwen kreeg ik wat ik kan en waar ik mensen mee kan helpen. Wees dus trots op wat je kunt en durf dat ook te laten zien!

3. Kom niet te wanhopig over

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat het gemiddeld 8 contactmomenten kost om een klant binnen te halen. Dat wil niet zeggen dat je alle mensen die je ooit ontmoet hebt, moet bestoken met telefoontjes, mailtjes en aanbiedingen per post. Je voelt snel genoeg aan of er in de toekomst een transactie in zit. Is dit niet het geval? Laat die persoon dan met rust en concentreer je op degenen waar je nog wel mogelijkheden ziet. Dat is voor beiden beter. Het wil overigens niet zeggen dat je die persoon maar gewoon moet vergeten. Houd een lijstje bij van mensen waar je vroeger contact mee hebt gehad en probeer het na een jaar nog eens. Wellicht is de behoefte van die persoon inmiddels veranderd en heeft hij of zij je diensten nu wel nodig. Dan heb je ineens zonder veel moeite nieuwe klanten!

4. Richt je tot je ideale klant; zo krijg je de beste match

Als je een blog, artikel of andere publicatie schrijft, houd dan je ideale klant in je achterhoofd als ontvanger. Mensen die zich dan niet herkennen in jouw artikel, zijn automatisch niet je ideale klant en haken af. Dat klinkt eng, maar is voor jou op de lange termijn alleen maar prettig. We hebben allemaal wel zo’n klant gehad die eigenlijk niet paste. Weet je nog hoeveel energie dat kostte?

5. Investeer in relaties met nieuwe klanten

Als je je ideale klant gevonden hebt, zorg dan dat je er een langdurige relatie mee krijgt. Connect met elkaar op Social Media en deel af en toe iets relevants met die potentiële nieuwe klanten. Of deel een update die hij of zij op Social Media geplaatst heeft. Zo blijf je op een vriendelijke manier in beeld.
Je kunt het zelfs nog persoonlijker maken, door de geboortedatum van je klant te vragen. Als je dit goed bijhoudt, kun je hem of haar iets leuks sturen, digitaal of per post, op zijn of haar verjaardag.

6. Blijf actief waar je ideale klant dat ook is

Ook al heb je het nu druk, dat kan veranderen. Opdrachten kunnen wegvallen of gewoon afgerond worden. Zorg dat je actief blijft in de netwerken waar je ideale klant zich bevindt. Dit kan een netwerkvereniging zijn, een sportclub of een andere sociale aangelegenheid. Als je ook op andere vlakken contact hebt, volgen daar gemakkelijker opdrachten uit dan dat je alleen zakelijk met elkaar verbonden bent.

7. Leer ook nieuwe mensen kennen

Stap ook eens uit je comfortzone. Neem een kijkje bij een andere netwerkvereniging, bezoek een Open Coffee in jouw buurt – of juist niet – of sluit je aan bij een vereniging die je interesse heeft. Dat laatste is logisch, maar wel belangrijk. Het is niet zo’n goed idee om je aan te sluiten bij het plaatselijke gospelkoor als je niet van zingen houdt. 😉

Ik had bijna 8 jaar geleden, toen ik begon met Rhapsody, niet kunnen dromen dat het zo zou lopen als het nu doet. Het is een droom die uitkomt! Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik niet eerder geleerd heb om mezelf te zijn tijdens het netwerken, dus dat wil ik graag aan je meegeven!
Succes en hopelijk zien we elkaar snel face-to-face!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *