De klant is tegenwoordig overal. Letterlijk. Je klant beperkt zich niet tot 1 Social Media platform, dus zou jij dat in je zakelijk social media gebruik ook niet moeten doen. Ik geloof erin dat je een online persoonlijkheid kunt bouwen die je klanten aantrekkelijk vinden. Waardoor ze je leren kennen voordat ze zaken met je doen. Hoe je dat doet? Eén benadering hiervoor is het CLOSE-principe.

Create | Creëer

Een bekende valkuil in Social Media is dat je je profiel inricht met jezelf in je achterhoofd. Dat is logisch, het profiel moet iets van jouw persoonlijkheid laten zien. Gevolg is vaak dat je veel gevolgd word door collega’s uit hetzelfde werkveld, en niet zozeer door de mensen die je graag als klant zou willen. Als je graag wilt dat je klant jouw profiel interessant genoeg vindt om je te volgen, dan moet je bij het maken ervan uitgaan van de interesses van je doelgroep. Dit doe je onder andere door je content (weer een ‘c’) aantrekkelijk te schrijven vanuit het oogpunt van je doelgroep. Hoe je dat doet verschilt per Social Media platform.

Listen | Luister

Als je content uitsluitend bestaat uit wat er op Social Media gebeurt, ben je al snel niet meer interessant. Mensen volgen dan liever jouw bronnen in plaats van jou. Maar alle content zelf creëren is vaak een hele klus. Een goede combinatie van verschillende nieuwsbronnen is dus waar je naar mag streven. Luister daarom goed naar wat er in je vakgebied gepubliceerd wordt en selecteer daaruit het nieuws dat relevant is voor je klant. Op die manier ben je geen doorgeefluik, maar een nuttig filter. Om overzichtelijk op de hoogte te blijven van al het nieuws kun je bijvoorbeeld Google Alerts aanmaken voor nieuwswebsites en op Twitter kun je hashtags volgen.

Observe | Observeer

Jouw doelgroep geeft signalen af op Social Media en/of bijvoorbeeld fora. Deze kun je onderscheppen met Google Alerts of door op een andere manier het nieuws te volgen. Ze stellen een vraag over een bepaald product, uitten hun frustratie over een concurrent of laten weten dat ze met een beslissingsproces bezig zijn. Help deze mensen met jouw expertise, probeer ze niets te verkopen. Doordat je ze helpt, laat je zien dat je echt verstand hebt van zaken en – als je dat goed doet – gaan mensen vertrouwen op jouw kunnen en jouw profiel volgen. Investeer dus tijd in deze mensen in de hoop dat zij op hun beurt in jou investeren.

Seek | Zoek

De openingszin ‘Ken ik jou niet ergens van?’ klinkt goedkoop en is dat misschien ook wel, maar toch gaan mensen in hun geheugen graven of ze niet ergens die connectie kunnen vinden. Dat is gewoon leuk! Daar kun je handig op inspelen. Je kunt door kort onderzoek te doen naar deze mensen, bijvoorbeeld door even te kijken of je gedeelde contacten hebt (ons kent ons), dezelfde hobby’s of een ander aanknopingspunt, een voorsprong krijgen in het leggen van contact. Dan verandert ‘Ken ik jou niet ergens van?’ in ‘He, zag ik jou pas niet op het hockeyveld?’ en heb je gelijk een gesprek. (Dit werkt zowel on- als offline, dus als je naar een netwerkmeeting gaat, kan het ook erg handig zijn om van tevoren even te kijken wie je wilt spreken en wat hun interesses zijn.)

Educate | Onderwijs

Naast de content op je website en Social Media profielen (passief onderwijs) is het ook nuttig om je doelgroep gericht advies te geven (actief onderwijs). Hiermee bedoel ik niet dat je belerend moet gaan doen en op elke slak zout moet leggen. Een voorbeeld van wat ik wel bedoel:
Pasgeleden zag ik dat een contact in mijn twitterlijst een hele rij tweets achter elkaar verstuurde. Ik keek even op de tijdlijn en zag dat dit ongeveer 2x per week gebeurde en dat er verder geen activiteit op zijn tijdlijn was. Ik heb hem een mailtje gestuurd met de tip om eens te kijken naar Buffer of Hootsuite, handige apps waarmee je tweets – en ook posts op andere Social Media – kunt inplannen. Op die manier hoef je niet 24 uur per dag achter je computer te zitten, maar blijft er wel altijd iets ’te doen’ op je tijdlijn.

Bovenstaande tekst is een korte samenvatting en vertaling van Hootsuite’s Whitepaper ‘Closing the loop on social leads‘.

Serieus

Waarom ik kittens gekozen heb voor de titelplaat van dit blog?

  • Omdat kittens van nature nieuwsgierig en speels zijn, zoals Social Media.
  • Om je eraan te herinneren dat Social Media – naast zakelijk – ook gewoon leuk kan zijn. Je profiel mag best iets persoonlijks uitstralen.
  • En, zeg nou zelf? Zijn ze niet ontzettend schattig?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *