Contentmarketing is een term die ik vaak gebruik in mijn blogs. Ik ben er enthousiast over en kan het iedereen aanraden. Maar wat is contentmarketing nu eigenlijk? En wat zijn de regels waaraan je je zou moeten houden om er succes mee te boeken? Vandaag een korte uitleg over contentmarketing en 21 regels over contentmarketing.
Wat is contentmarketing?
Content is een Engels woord en betekent ‘inhoud’. Dit is dus een vorm van marketing waarin je niet gaat voor de snelle deals, maar investeert in een relatie met je publiek. Je zet (een deel van) je persoonlijkheid in, gebruikt het verhaal achter je product en deelt je expertise om je lezers op een geleidelijke, vriendelijke manier kennis met je te laten maken. Dit doe je door middel van blogs, artikelen of andere publicaties, het liefst op regelmatige basis. Leuk detail: In het Nederlands betekent het woord ‘content’ iets heel anders, namelijk ’tevreden’ en ‘voldaan’. Een mooi uitgangspunt om met contentmarketing aan de slag te gaan.
1. Laat zien wie je bent
Gebruik je gezicht en merk om direct herkenning te creëeren. Laat je lezer zien met wie ze te maken hebben en dat je elke dag bouwt aan de ontwikkeling van je merk.
2. Bouw aan vertrouwen
Wees eerlijk tegen je lezers. Dit wekt vertrouwen, ook al heb je af en toe negatief nieuws. Laat ook regelmatig zien hoe jouw ontwikkelingsproces in z’n werk gaat, wat je doet om beter te worden in wat je doet en hoe je je klanten nog beter van dienst wilt zijn.
3. Wees zuinig met zoekwoorden
Een paar jaar geleden was het een trend om maar zoveel mogelijk zoekwoorden in je teksten te verwerken, zodat je beter gevonden werd in Google en andere zoekmachines. Ik heb nieuws voor je: Google trapt er niet meer in en je lezers vinden het irritant. Wees er dus zuinig mee.
4. Maak optimaal gebruik van een goed idee
Schrijf niet alleen blogs en artikelen, maar gebruik je ideeën ook in video, infographics, live presentaties (al dan niet online) en audio. Of bundel een aantal goedlopende blogs en maak er een e-book van.
5. Verzin een pakkende titel
Verras je lezer, zet hem aan het denken, shockeer… Als er maar iets gebeurt in het hoofd van je publiek, dan heb je je doel bereikt. Pakkende titels worden gelezen.
6. Praat geen onzin
Kom in je blog snel tot de kern van de zaak. Mensen hebben geen tijd meer om een ellenlange inleiding te lezen.
7. Breng je lezer in beweging
Als het goed is, schrijf je blogs en artikelen niet alleen omdat je het leuk vindt, maar ook omdat je er iets mee wilt bereiken. Je wilt ervoor zorgen dat je lezer in beweging komt en iets gaat doen met jouw idee of product. Stuur ze voorzichtig in de juiste richting.
8. Wees actueel
Er is altijd wel iets in het nieuws dat je kunt gebruiken. Maak een mooi bruggetje en je blog is ineens heel actueel.
9. Voeg links toe
Als je doelgroep op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp en jij geeft in je blog een aantal links om nog eens verder door te lezen, dan wordt dat erg gewaardeerd. Andersom geldt ook, de websites waar je naartoe linkt, zijn er ook blij mee en zullen het wellicht andersom ook gaan doen.
10. Wat doet de buurman?
Kijk ook naar wat je collega-ondernemers publiceren. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je gaat kopiëren – we doen natuurlijk niet aan plagiaat – maar je kunt wel waardevolle ideeën opdoen en die vervolgens in je eigen stijl uitvoeren.
11. Maak een plan
Als je van tevoren ongeveer weet waar je volgende week over gaat schrijven, wordt punt 8 al een stuk makkelijker. Dan krijg je misschien al ideeën bij het kijken van het 8-uur journaal. Het maken van een plan geeft je in ieder geval houvast.
12. Ga je voor kwaliteit of kwantiteit?
Ik denk dat beiden belangrijk is, waarbij kwaliteit een streepje voor heeft. Als je 1 blog gepubliceerd hebt dat ontzettend goed is, maar je doet vervolgens niets met je website, dan heeft dat ene blog ook geen zin. Zodra je je lezers de mogelijkheid geeft om door te klikken op je website en op onderzoek te gaan, dan gaat je website leven.
13. Laat media samenwerken
Lanceer je een revolutionair idee? Doe dit dan op meerdere plaatsen tegelijk. Praat erover op een verjaardag, zet het op je website, publiceer het op Social Media en laat al die media naar elkaar linken. Dan ontstaat er beweging.
14. Hoe meer, hoe beter
Hoe vaker je een blog deelt, hoe groter de kans dat iemand het gaat lezen. Probeer daarom ook oudere content nogmaals te delen, voor een ‘nieuwe ronde’.
15. Geen haast
Je kunt beter 3 keer teveel nakijken dan content publiceren met een grove taalfout erin. Je haalt nooit alles eruit, maar even rustig de tijd nemen om het door te lezen, je links te controleren en alles goed te checken, heeft altijd een beter resultaat.
16. Laat je publicaties elkaar versterken
Maak je een video over je product, vertel daarin dan dat je er ook een cursus over gemaakt hebt. Praat over je website. Link content aan elkaar.
17. Recycle goede content
Is een blog erg succesvol? Publiceer deze dan opnieuw, bijvoorbeeld met bijgewerkte statistieken. Of maak er een video of presentatie van. Weet wat werkt en maak daar gebruik van.
18. Verplaats je in je lezer
Je schrijft voor je lezer, toch? Dan schrijf je dus niet vanuit jezelf, want dat maakt het moeilijker voor jouw lezer om zichzelf in jou te verplaatsen. Schrijf vanuit de lezer. Dus niet: ‘Ik ben erachter gekomen dat…’ maar ‘Wist je dat…?’
19. Begin een dialoog
Begin een dialoog met je lezer, waarin je niet alleen zendt, maar ook om reactie vraagt en daar weer op antwoordt. Op die manier krijg je veel beter in beeld wat er bij je lezers leeft en kun je je publicaties daarop aanpassen.
20. Test en test opnieuw
Probeer nieuwe vormen van content uit. Kijk of het aanslaat bij je lezers en zo niet, wees dan ook niet bang om het aan de kant te leggen. Niets is tijdrovender dan iets te blijven doen terwijl je weet dat het niet werkt, alleen maar omdat je er ooit mee begonnen bent. Gebruik daarom voor elke publicatie ook Google Analytics. Op Analytics Academy wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je content kunt laten volgen en zo kunt zien of iets werkt of niet.
21. Buit je sterke punten uit
Ben je introvert? Dan ben je misschien heel goed in schrijven, maar ‘in het echt’ kom je minder goed uit je woorden. Concentreer je dan in eerste instantie op het schrijven. Als je doet waar je goed in bent, krijg je meer zelfvertrouwen en komt dat andere vanzelf wel.
Ben jij ondernemer en wil je ook met contentmarketing aan de slag? Dan heb ik iets voor jou!
Ik heb een methode ontwikkeld waarmee ondernemers zelf aan de slag kunnen met hun contentmarketing. Ik leg hierin stap voor stap uit hoe je dat nu aanpakt. Met deze methode leer je hoe je een marketingboodschap formuleert, hoe je content ontwikkelt en hoe je daarvan een haalbare, duidelijke Social Mediaplanning maakt.
In de methode gebruik ik een appelboom, appels en appelproducten als metafoor om contentmarketing uit te leggen. Daarom heet de methode ook ‘De Appelboom-methode’. Wil jij alvast een proeverij? Je kunt deze als e-book downloaden op deze pagina. Veel plezier ermee!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!