Je kunt je content zien als een online spaarsysteem waarmee je een waardevolle relatie opbouwt met je lezer en potentiële klant. 3 waardevolle lessen.

Mijn droom spatte in duizend stukjes uiteen. Jarenlang had ik trouw de punten van Douwe Egberts gespaard. Ik deed er nooit iets mee, maar op een dag zou ik, gewapend met mijn punten, naar dat ontzettend leuke winkeltje in Breda gaan, gevuld met koffie- en thee-schatten. Dat was mijn droom. De werkelijkheid is anders. Dat leuke winkeltje in Breda is gesloten, net als alle andere DE-winkels in Nederland. Wat overblijft – want al die Nederlanders sparen hun DE-punten toch niet voor niets? – zijn Blokker-vestigingen met een speciaal (beperkt) DE-assortiment waar je naartoe kunt gaan om je punten in te leveren.

Pats. Duizend stukjes droom.

Nee, dit wordt geen ‘vroegah was alles beter’-verhaal. Ik heb namelijk drie dingen geleerd die ik jullie graag wil meegeven.

Je kunt je content zien als een online spaarsysteem waarmee je een waardevolle relatie opbouwt met je lezer en potentiële klant. 3 waardevolle lessen.

1. Content is de nieuwe Douwe Egberts-punt

Mijn DE-punten liggen nog steeds werkloos in een laatje. Ik kan mezelf er niet toe brengen om ze weg te gooien. Ik realiseerde me: Zo sterk kan een relatie tussen mij en een bedrijf dus zijn, simpelweg door het uitknippen van een spaarpunt. Zo kun je content op je blog of website ook zien. Als een online spaarsysteem. Je geeft iets – je kennis – gratis weg, maar bouwt daarmee waardevolle relaties op. En uit die relaties krijg je klanten. Gegarandeerd.

2. Pareltjes

‘Nou nou, dat zeg je wel heel stellig…’

Klopt. Dat is hoe ik het zie. Er zit wel een voorwaarde aan: Die DE-punten hadden – verleden tijd, voor mij – waarde. Je kon er iets mee kopen. Zo moet je je publicaties ook zien. Je moet er tijd en liefde in stoppen, zodat het pareltjes worden die echt iets zeggen over de kwaliteit die jij levert met je product of dienst. En belangrijker nog: Het moet waarde hebben voor je lezer. Hij moet, net als met de spaarpunten, steeds meer content van je willen verzamelen. Omdat je blogpost voor hem een probleem oplost of voldoet aan een bepaalde behoefte (bijvoorbeeld inspiratie of entertainment). Contentmarketing is eerlijke marketing, waarbij je je lezer volledige transparantie biedt. Dat wordt gewaardeerd.

3. Wacht niet te lang

Jarenlang gespaard, maar toen het puntje bij het paaltje kwam, was de DE-winkel gesloten. De metafoor is niet helemaal juist, want ik bekijk het nu vanuit het oogpunt van de klant. Maar evengoed was ik te laat.
Voor jou als ondernemer is het hoog tijd om je nieuwe ‘spaar’systeem op te zetten. Contentmarketing is geen snelle marketing. Het kost tijd om waardevolle content te creëren, om een kring van trouwe volgers en lezers op te bouwen en om uiteindelijk klanten uit je lezers te halen. Je kunt je afvragen of het die tijd wel waard is voor jouw bedrijf. Als communicatie-ontwerper ben ik ervan overtuigd dat het de moeite loont. Het heeft een langere adem nodig dan andere soorten marketing, maar je bouwt een eerlijke, solide relatie op met je klant.
Contentmarketing wordt steeds belangrijker. Begin dus nu met het opbouwen van waardevolle content. Daarvan pluk je binnen een jaar de vruchten. Weet je niet waar je moet beginnen? Onderstaande artikelen kunnen je misschien helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *