Stel je deze situatie voor: je staat in een café en iemand die je niet kent komt op je af en vraagt: ‘Wil je met me trouwen?’ Hoe groot is de kans dat je ‘ja’ zegt? Meteen, zonder aarzeling, terwijl je niets van die persoon weet? Vrij klein, lijkt me. Aan die vraag gaat – meestal – een relatie van enige tijd vooraf. Je neemt de tijd om iemand te leren kennen voordat je zo’n verbinding aangaat. Toch? Zo is het eigenlijk ook met het verschil tussen contentmarketing en direct marketing. Je kunt je klanten heel direct benaderen, bijvoorbeeld met een telefonische campagne, een deur-tot-deur actie of een hele directe mailing. Maar wees eens eerlijk? Als er iemand bij jou aan de deur verschijnt met één of ander verkooppraatje, krijg je dan niet een beetje hetzelfde gevoel als in het eerste voorbeeld?

Daarom ben ik groot voorstander van contentmarketing. Je neemt als ondernemer de tijd om een relatie op te bouwen met je klanten voordat je een aanbod doet. Ja, dat kost tijd. Ja, dat kost in eerste instantie heel veel moeite. Maar als een klant jou eenmaal kent, is het aanzetten tot verkoop vaak een stuk gemakkelijker! Contentmarketing is als het ware flirten met je klant. Kijk maar:

Je flirt niet met iedereen tegelijk

Niet iedereen past bij jou. Daarom is het vrij ongebruikelijk om je flirts te richten op iedereen in het café. Dat is ook zo bij je onderneming. Je hebt een doelgroep en het is handig om je communicatie daarop af te stemmen. Op die manier voelt jouw doelgroep zich aangesproken, terwijl je anderen, die niet bij jou passen, alvast overslaat. Dat scheelt een hoop tijd, want aan een waardeloos gesprek heeft niemand iets.

Heb jij je doelgroep nog niet helemaal helder? Geen nood, je kunt er in dit blog meer over lezen: Maak kennis met je doelgroep.

Je gebruikt meerdere moves

Als het goed is, gebruik je bij het flirten niet steeds dezelfde openingszin. Dan wordt het al snel saai, zowel voor je zelf als voor de ander. Je klant wil ook niet steeds hetzelfde kunstje zien, dus blijf innoveren in je onderneming. Dat houdt jouzelf scherp, maar ook je klant langduriger geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Wissel in je contentmarketing bijvoorbeeld maandelijks van thema, gebruik meerdere invalshoeken of ontwikkel steeds nieuwe producten. Verras je klant zoals je iemand in een café zou verrassen.

Je moet geduld hebben

Als je besluit met iemand te flirten, kan dan meerdere kanten opgaan:

  1. Je wordt gelijk afgepoeierd. Pijnlijk, maar wel duidelijk
  2. Je ’tegenspeler’ reageert positief op je flirt, maar geeft later aan al een relatie te hebben of niet geïnteresseerd te zijn
  3. Er ontstaat een goed gesprek en jullie blijken een ‘klik’ te hebben die jullie beiden willen onderzoeken
  4. De vonken vliegen eraf

Sorry, die laatste moest er toch even tussen. Dat is natuurlijk waar je op hoopt als ondernemer, dat iemand zo ontzettend enthousiast is over je product of dienst dat hij die gelijk aanschaft. Bij contentmarketing zal de uitkomst eerder lijken op 2 of 3. Maar onderschat de kracht van nummer 1 niet! Deze klant ben je kwijt, maar je hoeft er nooit meer energie in te steken. Dat is ook fijn om te weten als ondernemer!

Verder is contentmarketing vaak een kwestie van een lange adem. Het opbouwen van een relatie met je klant is nu eenmaal niet van de ene op de andere dag geregeld.

Je houdt rekening met de situatie

In een café begin je geen gesprek met ‘Dus jij speelt ook graag golf?’ Die vraag is misplaatst in de situatie. Je kunt dan beter kiezen voor iets zoals: ‘Leuke muziek, vind je niet?’ De kans dat je op basis van die vraag een klik krijgt is een stuk groter.

Ik verbaas me erover hoe vaak dat nog misgaat in contentmarketing. Je moet daarbij constant rekening houden met de tijd en plaats waarop lezers jouw bericht onder ogen krijgen, maar ook met de relevantie van jouw berichten tegenover je product of dienst. Doe je dit niet, dan kun je de plank enorm misslaan. Zo zie ik nog steeds ‘loze’ quotes voorbij komen op Facebook, die verder geen link hebben met het product dat die ondernemer verkoopt of met zijn branche. Wat heeft het dan voor zin om zo’n quote te plaatsen?

Je wilt de diepte in

Hoewel het erg leuk is om nieuwe mensen te leren kennen, wil je uiteindelijk toch de diepte in. Een gesprek ontwikkelt zich daar als het goed is naartoe. Is dit niet het geval, dan kun je voorzichtig aannemen dat het een gevalletje ‘2’ wordt. Geldt natuurlijk niet voor elke situatie, dat blijft een kwestie van aanvoelen. Het doel van contentmarketing is het opbouwen van een relatie met jouw ideale klant, waarna er een aankoop plaatsvindt. Dit kan over een week zijn of over 10 jaar.

Waarom ik deze vergelijking trek?

Omdat flirten leuk is en marketing dat ook zou moeten zijn. Ik zie in diverse blogs en artikelen dat er heel moeilijk en serieus gedaan wordt over marketing. Natuurlijk is het belangrijk, daar hoor je mij echt niet over. Maar als je een manier vindt waarop jij je marketing met enthousiasme kunt uitvoeren, dan straal je dat ook uit. Als je plezier uitstraalt, gaan mensen jou automatisch interessanter vinden.

Aan de slag met contentmarketing?

Wil je nu echt met je marketing aan de slag maar weet je niet waar je moet beginnen? Kijk eens op deze pagina op welke manier ik je op weg kan helpen. Doe je het liever zelfstandig? Dan is de Appelboommethode iets voor jou! Deze e-cursus helpt je in 7 weken op weg met het maken van een contentkalender en social media plan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *