Heb jij ook weleens het gevoel dat je een beetje aan het inkakken bent op het gebied van je marketing? Het gaat eigenlijk wel prima zoals het gaat, toch? Er komen klanten binnen. Niet zoveel als je zou willen, maar wel voldoende. Bovendien vind je het lastig om met goede ideeën te komen rondom jouw marketing en blijf je eigenlijk altijd een beetje hetzelfde doen… Herkenbaar? Heb je erover nagedacht dat je misschien in de verkeerde hoek zit te denken met je marketing-ideeën? In deze blog wil ik jou helpen om wat breder te kijken en je focus te verleggen. Want jij wilt je toch niet ‘wel ok’ voelen over je marketing? Met enthousiasme kom je veel verder!
De 4 marketing focus gebieden
Om marketing-ideeën te krijgen, kun je grofweg naar 4 verschillende gebieden kijken:
1. Je bedrijf
Hier begin jij waarschijnlijk mee als je ideeën probeert te verzinnen voor je marketing. Helaas stoppen veel ondernemers na dit gebied ook met denken. Je bedrijf is belangrijk voor jou, je wilt het graag in de spotlights zetten en je wilt jouw producten verkopen. Maar om altijd maar jouw aanbiedingen en producten te laten zien is behoorlijk gevaarlijk, vooral online. Het wordt al snel saai om je communicatie alleen maar over jezelf te houden.
2. Je klant
Vanaf nu hoop ik dat je hiermee begint. Je klant moet voorop staan in jouw marketing. Wat is het probleem dat jouw klant heeft, waar jij een oplossing voor kan bieden? Jouw marketing hierop richten kost meer moeite, maar levert ook meer op. Als jij een klant echt kunt helpen met een probleem, zal hij zich jouw bedrijf beter onthouden en ook aan anderen gaan aanraden.
3. Je concurrent
Je kunt veel leren van wat je concurrent doet. Is zij succesvol met een bepaalde strategie? Welke elementen daarvan kunnen ook voor jou goed zijn om te gebruiken? Dit is wel een gebied waarin je voorzichtig moet zijn. Leren van wat de concurrent doet is niet hetzelfde als klakkeloos kopiëren wat zij doet! Je wilt toch niet dat jouw marketing ‘meer van hetzelfde’ wordt? Zorg er dus voor dat je leert van je concurrent, maar je marketing uniek houdt.
4. Trends
Kijk met je marketing niet alleen naar wat er vandaag gebeurt, maar probeer in te spelen op de trends in jouw vakgebied. Blijf innoveren en durf een marketing-idee dat niet, of niet meer, blijkt te werken ook los te laten. Blijf niet in hetzelfde kringetje ronddraaien terwijl je weet dat het niet (goed genoeg) werkt.
Hoe gebruik je deze 4 focus gebieden in je marketing?
Veel ondernemers hebben hun focus op 1 bepaald gebied en richten al hun marketing daarop. Dat is begrijpelijk, want dan blijft het overzichtelijk. Maar je mist wel een heleboel kansen op die manier. Beter zou zijn om al deze focus-gebieden mee te nemen in je marketing. Ik hoor je gelijk denken: Dat betekent wel een heleboel balletjes in de lucht! Klopt! En dat is nu precies de reden waarom jij een marketingplan nodig hebt. Hierin kun je helder in kaart brengen wat jij wilt bereiken en welke stappen je moet zetten om er te komen.
Loop je vast op het schrijven van je marketingplan of op andere gebieden in je marketing? Kijk dan op deze pagina wat ik voor je kan betekenen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!