Weet jij hoeveel ondernemers er in jouw regio zitten die hetzelfde doen als jij? Dat kan soms best demotiverend werken! Het enige dat je dan kunt doen is gaan concurreren in je prijs. Toch? Nee! Er zijn heel veel mogelijkheden om uniek over te komen en prijs-vechten hoort daar zeker niet bij! Daarmee zit jij alleen jezelf maar in de weg. Hoe zorg je er dan wel voor dat nieuwe klanten juist voor jou kiezen en niet voor jouw collega om de hoek?

Wees niet bang om menselijk over te komen

Ook al ben je zakelijk bezig, mensen willen graag samenwerken met andere mensen. Niet met websites of grote, ongrijpbare organisaties. Gewoon met jou. En dan is het wel zo leuk als ze het gevoel hebben dat ze jou een beetje kennen. Wees dus niet bang om jezelf te laten zien, bijvoorbeeld door een foto van jezelf op Social Media te plaatsen terwijl je een activiteit voor je bedrijf aan het doen bent. Dat maakt het allemaal nét een beetje persoonlijker.

Deel je resultaten

Het delen van werk waar je trots op bent is iets heel anders dan opscheppen. Door jouw werk – met beleid – te delen, kunnen potentiële klanten zien wat voor werk jij levert en op welk kwaliteitsniveau. Ook je werkwijze en stijl kun je delen, zodat jouw klanten alvast weten wat ze te wachten staat. Allemaal stappen om het je klanten zo makkelijk mogelijk te maken om voor jou te kiezen.

Stop met bescheiden zijn

Jij bent goed in wat je doet, anders deed je het niet. Het is helemaal niet gek om daar eerlijk over te zijn! Te bescheiden zijn komt onzeker over. Als jij niet zeker bent van de toegevoegde waarde die je voor je klanten kunt leveren, hoe moeten zij dat dan zijn? Wees duidelijk in wat jij doet om jouw klanten van dienst te zijn.

Breng je online identiteit op orde

Zodra mensen met jou in aanraking komen en geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, dan gaan ze jouw naam Googlen. Heb jij dat zelf weleens gedaan? Je zult versteld staan wat je over jezelf kunt vinden. Ben jij je daarvan bewust? Als jij graag wilt dat klanten voor jou kiezen, is het misschien beter om die gênante foto van dat nieuwjaarsfeestje van 6 jaar geleden maar even te wissen.

Schrijf voor je doelgroep

Jouw collega om de hoek maakt misschien wel dezelfde producten als jij, maar heeft hij ook dezelfde doelgroep? Misschien wil hij wel een heel ander soort klant binnenhalen! Zolang jij schrijft, publiceert en updates plaatst die jouw doelgroep aanspreken, zit je goed. En schrijven met een bepaald persoon in gedachten is gemakkelijker dan iedereen proberen te vriend te houden.

Verzorg je uiterlijk

Het mooiste visitekaartje van je onderneming ben jij zelf! Zorg dus dat je jezelf goed verzorgt. Als mensen jou rond zien wandelen in een afgetrapte spijkerbroek terwijl je op je website met naaldhakken op de foto staat, komt je website onwerkelijk en ‘nep’ over. Dat doet jouw betrouwbaarheid geen goed. Besteed dus – ook als je niet aan het werk bent – voldoende aandacht aan je uiterlijk. En als je naar een klant gaat, houd dan rekening met de bedrijfscultuur die daar heerst en pas je kleding daarop aan. Wel zo fatsoenlijk.

Interesse tonen

De laatste in dit rijtje, maar zeker niet de minst belangrijke. Toon interesse in je klanten en de mensen die je ontmoet. Of dit nu on- of offline is. Dat is de enige manier om een echte connectie te maken met mensen. En van connecties komen klanten.

Meer klanten

Laten we eerlijk zijn; Meer klanten willen we allemaal wel! Jezelf uniek profileren is een manier om dit te realiseren. Maar er zijn meer aspecten waar je rekening mee moet houden. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met mij op, of kijk op deze pagina.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.