Het schrijven van een marketingplan is achterhaald. Het is een papieren tijger waar je veel tijd in stopt. Vervolgens belandt het plan op een plank in een kast en kijk je er nooit meer naar om. Je hebt als ondernemer wel iets beters te doen dan je marketingplan schrijven. Klanten helpen bijvoorbeeld. Weet je wat nu zo fijn is? Ik ga je in deze blog vertellen waarom je gelijk hebt! Waarom het totaal niet nuttig is; een marketingplan schrijven en gebruiken. Dan hoor je het ook eens van een ander.

1. Je werkt graag ad-hoc

Jij bent het beste in je element als je vlak voordat je een gesprek ingaat, nog even snel een social media bericht de wereld in stuurt. Dat je per ongeluk het verkeerde plaatje hebt gebruikt en er twee typefouten in je bericht staan omdat je eigenlijk teveel haast had, geeft niks. Daar word je marketing lekker ‘echt’ van.

2. Je hebt geen lange-termijn doel

Per dag bekijk je wel wat je kunt doen aan marketing en als het een tijdje niet lukt, geen vrouw (of man) overboord! Want jouw inkomen is niet afhankelijk van jouw marketing, toch? Zolang je aan het einde van de maand precies genoeg geld hebt om je rekeningen te betalen, is het prima. En volgende maand? Dat zien we dan wel weer.

3. Je houdt van chaos

Een marketingplan schrijven is veel te gestructureerd, jij hebt juist behoefte aan chaos om je heen. Door zwart op wit te zetten wat je op marketinggebied nog wilt doen, wordt het allemaal veel te concreet. Daar houd jij niet van. Je houdt het liever allemaal in je hoofd, dat werkt het beste.

4. Je houdt van tijd verspillen

Door steeds eventjes in te loggen op je social media, houd je lekker contact met je klanten. Dat is ook waardevol!?! Ja, dat kost tijd. Dat moet je er maar voor over hebben als ondernemer. Je bent tenslotte 24 uur per dag aan het werk.

5. Je gaat je marketing nooit uitbesteden

Niemand komt aan jouw marketing dan alleen jij. Ook als je ziek bent. Of op vakantie. Of het te druk hebt. En als dat toch gebeurt, dan staat je marketing gewoon een tijdje stil. Dat is even niet anders. Daarom is het ook niet nodig dat je alle relevante informatie die nodig is om jouw marketing over te nemen, overzichtelijk op papier te zetten. Dat heb je namelijk nooit nodig.

6. Je hebt altijd goede ideeën

Op het moment dat jij een artikel of blog moet schrijven, komt er altijd gelijk een goed onderwerp in je op. Daar hoef je van tevoren niet over na te denken en het al helemaal niet op papier te zetten in een editoral kalender. En mocht er onverhoopt toch geen goed idee komen, dan schrijf je dat blog toch gewoon een weekje later? Kraait geen haan naar.

7. Je hebt geen plank meer vrij in je kast…

…en eigenlijk ook geen tijd om zo’n marketingplan te schrijven. Jij bent natuurlijk veel te druk om al die klanten te helpen die zomaar vanzelf bij je naar binnen komen lopen. Druk, ja. Met je marketing, want dat kost op deze manier heel veel tijd.

Een marketingplan schrijven, dat hoef jij niet te doen!

Fijn he? Om eens te lezen dat je gelijk hebt en dat het prima gaat zonder marketingplan! Of kreeg je tijdens het lezen van deze blog toch een beetje het gevoel dat ik je voor de gek aan het houden ben? Denk dan nog eens goed na? Je houdt namelijk jezélf voor de gek als je denkt dat je zonder marketingplan alles uit je bedrijf kunt halen wat erin zit. Je hebt op dit moment nog voldoende tijd om een marketingplan te schrijven voor 2020.

Hulp of advies nodig? Kijk dan eens op deze pagina. Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.