Instagram is – merk ik om me heen – voor veel ondernemers een uitdaging. Het is een snel groeiend platform, maar wat moet je er nu precies mee? Wat zijn de mogelijkheden en vooral: hoe gebruik je het zakelijk voor meer impact op jouw volgers en jouw bedrijf? In deze blog-serie geef ik je 7 tips die echt een verschil gaan maken!

Je Instagramprofiel kan voor jou werken. In deze blogserie een aantal kleine veranderingen die je kunt doorvoeren zodat je dit bereikt.

1. Je profielfoto

Deze tip lijkt gelijk een beetje flauw, maar toch zie ik het nog heel vaak misgaan. Je profielfoto zou van goede kwaliteit moeten zijn. Geen pixelige foto die uitgesneden is van een vakantiefoto of iets dergelijks… Nee, gewoon een goede foto waar jij duidelijk op staat. Er zijn verder nog een tweetal dingen waar je goed op moet letten:

  1. Kijk niet recht in de camera

    Pardon? Hoe moeten mensen dan zien dat ik het ben?

    Het lijkt gek om op je profielfoto niet in de camera te kijken… maar toch is het een goed idee. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat je reptielenbrein reageert op de kijkrichting van een foto.

    Klinkt ingewikkeld? Valt mee. Je reptielenbrein, het gedeelte van je hersenen dat op primair (instinctief) niveau reageert, is namelijk nieuwsgierig wáár een persoon naar kijkt op het moment dat je niet recht in de camera kijkt. De aandacht van jouw volgers wordt dus getrokken naar – als je het goed doet – de richting waarin jij op de foto kijkt. Het mooiste is dus dat je kijkt in de richting van je content, schuin naar beneden dus. Kijk maar:


    Hierboven het originele profiel van deze dame uit Louisiana. Haar kijkrichting is weg van haar content, dus je oog wordt automatisch getrokken naar de rand van je scherm. Kijk eens wat er gebeurt als je de foto spiegelt?


    Nu kijkt de persoon op de foto naar haar eigen schilderij en wordt jouw aandacht daar ook naartoe getrokken.

    Maar wat nu als ik geen foto van mezelf heb die schuin naar beneden kijkt?
    De oplettende kijker heeft het misschien al gezien: De dame op deze foto kijkt eigenlijk niet eens naar haar schilderij… Dat is ook gelijk de truc waarmee je deze tip gelijk kunt toepassen. Als je zorgt dat je gezicht in de richting van je content kijkt, werkt de ‘gaze cue-truc’ (want zo heet ie) al! Dit kun je dus, met de meeste foto’s, gelijk toepassen!
    Bij de eerstvolgende mogelijkheid dat je een camera tegenover je hebt, kun je dan alsnog een foto met goede kijkrichting laten maken.

  2. Zorg voor een goede uitsnede

    Op Instagram wordt je profielfoto getoond in een cirkel-vorm, maar je moet een vierkante afbeelding uploaden. Zorg er dus voor dat er genoeg ruimte om je hoofd heen blijft, zodat er niet stukjes van je gezicht afgesneden worden, maar ook niet teveel, want dan wordt je gezicht te klein.

    Zorg ervoor dat je afbeelding ook echt vierkant is en niet rechthoekig. Op sommige apparaten zal de afbeelding anders in elkaar gedrukt worden, zodat je ineens heel slank of juist dik lijkt.

    Je kunt een goede uitsnede heel makkelijk online maken via https://www.fotoaanpassen.nl/

    (hiermee kun je trouwens ook spiegelen en roteren, mocht dat nodig zijn voor tip 1)

2. Je naam

Nee, ik heb het niet over je gebruikersnaam, die staat vast. De naam die je op je profiel kunt laten tonen kun je echter wél veranderen. Zorg dat je je echte naam gebruikt, zodat mensen je kunnen vinden als ze daarop zoeken. Achter je naam is, hopelijk, nog een aantal karakters over, waarin je heel kort kunt omschrijven wat jij voor jouw ideale klant kunt betekenen. Zo heb ik daar ‘| Marketing’ neergezet, omdat dat is wat ik het meeste voor klanten doe.

Een optie die alleen werkt via je mobiel is dat je een categorie kunt toevoegen. Je kunt kiezen uit een aantal opties die Instagram zelf heeft ingesteld. Dit is eigenlijk heel eenvoudig, maar je moet nét even weten waar je moet zijn.

 

  1. Open je profiel door op je profielfoto onderin Instagram te tikken.
  2. Kies ‘Profiel bewerken’
  3. Ga naar ‘Profielweergave.

 

4. Zorg ervoor dat zowel de opties ‘Categorielabel weergeven’ als ‘Contactgegevens weergeven’ aanstaan.
5. Ga nu terug naar de profielinstellingen en kies ‘Categorie’.
6. Hier kun je verschillende opties kiezen om Instagram te vertellen wat je doet.

Helemaal onderin de profielinstellingen kun je kiezen voor de optie ‘Instellingen voor persoonlijke gegevens’. Alles wat je daar invult, kunnen gebruikers terugvinden als ze contact met je willen opnemen. Het is dus wijs om daar in ieder geval 1 veld in te vullen, zodat jouw volgers ook buiten Instagram contact met je kunnen opnemen. Om klant te worden, natuurlijk! ;)

3. Bio make-over

Voeg je website toe, zodat mensen meer informatie over jouw bedrijf kunnen vinden. Je kunt je algemene website toevoegen, die leidt naar je homepage, maar je kunt deze link – de enige werkende link in Instagram – ook gebruiken om een specifiek aanbod te doen. Dat kan wisselen per dag, week, maand of wat je maar wilt.
Wanneer je een actie hebt, kun je die link gebruiken om rechtstreeks naar de actie te verwijzen in je bijschriften. ‘Klik op de link in mijn bio’.

Wanneer wissel je van link?

Laat ik er maar gelijk eerlijk over zijn: Het is niet handig om de link in je bio elke dag te veranderen. Het kán! Maar mochten mensen dan wat oudere berichten van jou tegenkomen, dan heb je de link inmiddels weer veranderd en kunnen jouw volgers niet meer de informatie vinden die ze zoeken.

Daarom is het handig om te werken met tijdsblokken van bijvoorbeeld 2 weken of een maand waarin je bij elk bericht dezelfde Call To Action (CTA) gebruikt, zodat de link voor een bepaalde periode gelijk blijft. Je hoeft dan niet in elk bericht de link te noemen, dat zou een beetje veel van het goede zijn. Je kunt tussendoor ook algemene berichten plaatsen zonder CTA, zoals quotes, vragen en testimonials. Op die manier houd je je content toch luchtig én maak je nuttig gebruik van de enige werkende link op je Instagram-profiel.

Je kunt deze tijdsplanning opnemen in je contentplanning en Social Media kalender. Wil je hier meer over weten? Dan zijn deze blogs voor jou interessant!
Een pittige Social Media strategie
6 redenen waarom ik verliefd werd op contentmarketing

Over twee weken

In deel 2 van deze blogserie krijg je de andere vier tips waarmee je jouw Instagramprofiel zo inricht dat je meer impact hebt op jouw volgers en jouw bedrijf. Kun jij niet wachten en wil je nu al aan de slag? Download dan mijn e-book Appelboommethode Proeverij | Contentstrategie op z’n Hollands, waarin je stap voor stap leest hoe je jouw contentstrategie (wat je doet op Social Media dus) structureel kunt opbouwen, zodat je er geen omkijken meer naar hebt!
Tot volgende week!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *