Instagram is – merk ik om me heen – voor veel ondernemers een uitdaging. Het is een snel groeiend platform, maar wat moet je er nu precies mee? Wat zijn de mogelijkheden en vooral: hoe gebruik je het zakelijk voor meer impact op jouw volgers en jouw bedrijf? In deze blog-serie geef ik je 7 tips die echt een verschil gaan maken!

In deel 1 van deze serie kreeg je de eerste 3 tips waarmee je meer impact op je Instagram-profiel kunt creëeren. Vandaag vertel ik je de andere 4 tips. Sommige zijn heel klein en makkelijk gedaan, maar je zult echt verschil gaan merken als je ze toepast. Heel veel succes!

4. Benut je bio volledig

Schrijf een bio die echt iets zegt.
Je hebt 150 tekens beschikbaar in je bio. Maak daar gebruik van om iets te vertellen over wat je voor jouw ideale klant kan betekenen, maar ook iets over jezelf. Zo heb ik de steekwoorden ‘Marketing, Communicatie en Social Media expert’ toegevoegd en erbij verteld dat ik altijd een kop thee bij de hand heb en muziek op de achtergrond (eigenlijk de voorgrond).

Hoe bepaal je nu wat je in je bio zet? 150 tekens lijkt veel, maar let maar op, ze zijn zo vol! Het is daarom belangrijk dat je geen hele verhalen neerzet, maar steekwoorden. Hoe kies je nu precies de juiste woorden? Die zijn sterk afhankelijk van je doelgroep en je expertise. De vraag is dus: wie is jouw ideale klant en wat heeft diegene van jou nodig?
Heb je jouw doelgroep niet helder? Dan wordt het lastiger om je steekwoorden te vinden… Het blog hieronder kunnen je helpen om je doelgroep scherp te krijgen, waardoor al je communicatie makkelijker wordt!

Blog over het bepalen van je doelgroep:
Het creëren van een klantprofiel | Hoe en waarom?

Emoticons toevoegen in je bio

Je hebt misschien wel gezien dat ik een tweetal emoticons toegevoegd heb aan mijn bio. Hoe ik dat gedaan heb? Dat is eigenlijk heel simpel! Via deze website! Hier heb je de keuze uit ontzettend veel emoticons, symbolen en andere leuke dingen om toe te voegen aan je bio. Daarmee val je echt op!

Toevoegen aan je bio is een eitje: Klik gewoon op het symbool dat je wilt gebruiken, kies ‘copy’ en plak het symbool vervolgens via CTRL+v (plakken) in je bio.

5. Je bijschriften

Schrijf je bijschriften altijd op dezelfde toon, in dezelfde taal. Dat kan lastig zijn in het begin en vergt misschien wat uitproberen, maar wanneer je jouw ‘tone of voice’ zoals dat zo mooi in het Engels heet, gevonden hebt, word je merk daar zoveel sterker van.

Let erop dat je altijd een actie toevoegt aan je bijschrift. Iets waarvan je wilt dat de lezer het doet. ‘Laat een berichtje achter’, ‘tag iemand die…’, ‘klik op de link in mijn bio’ enzovoort.

Voorbeeld van een unieke bijschrift-stijl

Het is een goed idee om een opvallende stijl te verzinnen voor je bijschriften. Iemand die dat heel goed en consequent doet is Karin. Kijk maar eens wat zij voor bijschriften heeft:

Heb jij je doelgroep helder? Dat klinkt misschien gek als we het over bijschriften hebben, maar eigenlijk is het heel logisch. Je schrijft je bijschriften voor je volgers, jouw ideale klant. Hoe kun je nu weten hoe je die moet aanspreken als je niet weet wie hij of zij is?

Maak daarom een doelgroep-profiel, zodat je weet tegen wie je het hebt. Bij tip 4 staat al een blog over het creëeren van een klantprofiel, dus die herhaal ik niet. Wel geef ik je een link naar een ander blog waarin ik (dating)tips geef over het vinden van nieuwe klanten in je netwerk. Die tips werken net zo goed online als offline: 7 Datingtips voor het vinden van nieuwe klanten in jouw netwerk

6. Een vinkje

Deze tip is heel makkelijk uit te voeren, maar gaat veel impact hebben op je vindbaarheid. Deze actie kun je het beste even doen op je computer, dan is hij het makkelijkst te vinden. Als je in het venster profiel bewerken zit, heb je helemaal onderaan een vinkje met Similar Account Suggestions. Daar staat: Include your account when recommending similar accounts people might want to follow.
Op die manier word je toegevoegd aan de ‘Suggestions for you’ die je regelmatig voorbij ziet komen op je tijdlijn en wanneer je iemand hebt toegevoegd.

Hoe vind je dat vinkje?

7. Een feestje op je profiel

Als mensen jouw Instagram-pagina openen, wat zien ze dan? Een verzameling random foto’s en plaatjes? Of heb je echt nagedacht over de manier waarop je je merk neerzet? Je kunt bijvoorbeeld altijd een foto afwisselen met een quote/blogtitel of iets dergelijks, of altijd op dezelfde manier je foto’s maken.

Hoe doen anderen het?

Er zijn veel verschillende manieren om je eigen stijl toe te voegen aan je profiel en je posts. Hieronder drie voorbeelden:

Zelf aan de slag?

Ben je nu geïnspireerd door bovenstaande voorbeelden en wil je zelf aan de slag? Een aantal tips om je op weg te helpen:

Op basis van fotostijl:

1. Kies 1 of 2 plekken waarop je altijd je foto’s maakt
Wil je er op een makkelijke manier voor zorgen dat je foto’s altijd dezelfde stijl hebben? Zorg er dan voor dat je de foto’s altijd op dezelfde plek (bijvoorbeeld je kantoor, woonkamer of keuken) maakt. Op die manier heb je automatisch steeds dezelfde sfeer te pakken. Dit werkt vooral voor producten, maar ook voor bijvoorbeeld selfies.

2. Gebruik terugkerende elementen
In bovenstaand voorbeeld van @nikkidotti zie je op elke foto bepaalde elementen terugkomen, zoals het lakzegel. Dat trucje kun jij ook toepassen. Zet bijvoorbeeld altijd hetzelfde plantje bij de voorwerpen die je fotografeert of op de achtergrond van je selfies, enzovoort. Wees creatief!

3. Zorg voor goed licht
Een goede foto staat of valt met verlichting. Een over- of onderbelichte foto komt gewoon niet professioneel over.
Goede verlichting hoeft niet duur te zijn. Fotografeer bijvoorbeeld altijd op een bepaalde tijd op de dag en dichtbij het raam. Of gebruik spotjes om je foto bij te lichten. (ik red me al jaren met een paar knijp-spotjes met buig-arm van de IKEA)

Op basis van (huis)stijl:

1. Gebruik een goede basis
Je onderscheiden op basis van je huisstijl is eigenlijk niet anders dan een basis gebruiken waarmee je alle posts opbouwt. Een mooi voorbeeld daarvan is @identief, waarbij in elke post dezelfde huisstijl-kleuren en het logo terugkomen. Er zijn twee varianten, een met en een zonder foto. Door steeds af te wisselen houd je het interessant voor de volger, maar creëer je toch steeds dezelfde sfeer.

2. Gebruik een kader
Het kan natuurlijk ook simpeler en dat is misschien wel net zo effectief. @ilse_lukken maakt bijvoorbeeld gebruik van een simpel, zwart kader, waardoor haar kleurrijke posts altijd gelijk opvallen.

We zijn er!

In de afgelopen 2 blogs heb je 7 tips van me ontvangen over het inrichten van je Instagram-profiel voor meer impact op jouw volgers en jouw bedrijf. Ik hoop dat je ermee aan de slag gaat. Volg je mij nog niet op Instagram en wil je dat wel graag: Je vindt me onder @rhapsody_ontwerpt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *