Een deel van de titel van dit blog is dezelfde als het boek van Marcel van Driel. (Geen tijd, geen geld, toch doen!) In zijn boek met als ondertitel ‘Waanzinnige plannen realiseer je zo’ legt hij uit dat we allemaal ooitdromen hebben. Toch voeren we die dromen meestal niet uit. Dat komt door onze nooitangsten. Hij stelt dat je – als je écht je droom wil bereiken – geen excuses hebt om er niet aan te beginnen. De meest bekende ‘smoesjes’ (geen tijd | geen geld) tackelt hij op een inspirerende, maar ook eerlijke manier.
Ik beken daarom net zo eerlijk dat ik na het lezen van zijn boek dacht: leuk, Marcel… maar jouw leven ziet er iets anders uit dan het mijne. En daarmee had ik voor mezelf weer een smoes verzonnen om toch maar gewoon niet te beginnen aan mijn eigen droom: het schrijven van een kinderboek. Einde verhaal. Of toch niet?
NaNoWriMo
Zo eens per jaar kwam die droom weer bovendrijven en borrelde de inspiratie op om toch een poging te wagen. Dat was meestal zo rond november, wanneer duizenden schrijvers digitaal samenkomen om met elkaar een gigantisch doel te halen, namelijk het schrijven van 50.000 woorden in 1 maand, wat neerkomt op 1667 woorden per dag. De National Novel Writing Month (NaNoWriMo). Het probleem was alleen meestal dat ik, wanneer ik begin november de eerste berichten over NaNoWriMo voorbij zag komen, eigenlijk te laat was om nog mee te doen. Helaas pindakaas.
Dit jaar is het me gelukt om wél mee te doen. Het bracht me een aantal inzichten, waarvan Marcel er een aantal allang aan me verteld had via zijn boek, maar kennelijk moest ik het eerst zelf ervaren om het te geloven. Om jou die moeite te besparen, deel ik graag mijn NaNoWriMo inzichten met je. Want jij bent een drukke ondernemer!
1. Alles valt of staat met je planning
Toen ik vorig jaar voor de zoveelste keer achter het net viste tijdens NaNoWriMo, heb ik mijn agenda gepakt en ergens in juli (wanneer het rustig is vanwege de zomervakantie) opgeschreven dat ik er dit jaar aan mee wilde doen. Dat gaf me ruim de tijd om me te verdiepen in de stappen die nodig zijn om een kinderboek te schrijven en mijn voorwerk te doen. Zo verzon ik van tevoren een verhaallijn en beschreef ik voor mezelf uitgebreid de belangrijkste personages en plaatsen waar het verhaal zich zou afspelen. Toen 1 november aanbrak had ik dus een goed idee van wat ik wilde schrijven, waar het verhaal naartoe ging en hoe de hoofdpersonen zouden reageren in bepaalde situaties. Door me zo te verdiepen in mijn idee, kreeg ik er alleen maar meer zin in om te beginnen. Ik heb zelfs een paar keer gekscherend aan mijn vriend gevraagd: Is het al 1 november?
Zo werkt het ook met Social Media. Als je van tevoren een planning maakt met wat je wilt vertellen, wanneer je dat wilt doen en wat je ervoor nodig hebt, dan is het ineens een stuk makkelijker om je profielen bij te werken. Je hebt immers al een plan. Daar kun je je aan vasthouden.
2. Routine helpt
De eerste dag van november viel op een zondag. Ik had mezelf voorgenomen om ’s ochtends te beginnen en niet te stoppen totdat die ik 1667 woorden had geschreven. Ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten, maar na een uur en drie kwartier stond de teller op 1703. Op dat moment wist ik hoe lang ik er ongeveer over deed om dat aantal woorden te schrijven en heb ik elke ochtend een blok van 2 uur in mijn agenda vrij gepland, zodat ik er ook echt tijd voor had. Tot mijn verbazing had ik die twee uur vaak niet eens nodig. Hoe vaker ik schreef, hoe sneller het ging. Niet elke dag uiteraard, iedereen heeft weleens een slechte dag, maar over het algemeen wel.
Dus hoe vaker je Social Media content maakt, hoe sneller het gaat. Om nog maar een keer met een cliche te gooien: Oefening baart kunst.
3. Hoofdpersonages moet je leren kennen
Voordat ik aan dit avontuur begon, maakte ik een uitgebreide beschrijving van mijn hoofdpersonages. Hoe ziet hij/zij eruit, wat draagt hij graag, hoe verwacht je dat hij reageert in een bepaalde situatie… Hoe komt het dat hij zo reageert? Heeft dat met z’n verleden te maken? Hoe is de gezinssamenstelling? Hoe is hij opgegroeid?
Ik heb mijn hoofdpersonages dus echt moeten leren kennen voordat ik begon. Dat heeft me heel erg geholpen toen ik eenmaal aan het schrijven was.
Jouw hoofdpersonage is de ideale klant die je probeert te bereiken via Social Media. Het helpt om die te leren kennen. Dat doe je bijvoorbeeld door een uitgebreide doelgroep-lijst in te vullen. Een voorbeeld daarvan vind je in deze blog: Het creëren van een klantprofiel | Hoe en waarom?
4. Het geeft energie
Doordat ik elke ochtend iets deed waar ik echt blij van werd, gaf me dat energie voor de rest van de dag. Ik had verwacht dat het een zware maand zou worden, waarin ik immers anderhalf tot twee uur per dag minder tijd voor andere dingen zou hebben, maar in de praktijk viel dat heel erg mee. Omdat ik energie kreeg van het schrijven, ging de rest van de dag me makkelijker af en merkte ik zelfs dat ik creatiever was bij het uitvoeren van mijn werk.
Lees jij dit en denk je: Ja… Leuk, Hannie, maar Social Media kóst me over het algemeen alleen maar energie? Dan wordt het misschien tijd voor ons om een keer een kop koffie/thee te gaan drinken, want Social Media en content geven mij wél energie. Als je dat mij nou laat doen, dan heb jij tijd om je eigen ooitdroom uit te gaan voeren! Win-win.
5. Het kost tijd – dus geld
Heel eerlijk tussen jou en mij: toen ik in juli die aantekening zag dat ik dit jaar écht mee wilde doen met NaNoWriMo was mijn eerste gedachte: Ja, leuk, maar niet in 2020. Het is al zwaar genoeg met Covid-19 en als ik dan ook nog 2-3 uur per dag ga besteden aan iets dat me geen geld oplevert, is dat echt geen goed idee. Gelukkig dacht ik daarna: ‘Hee, dat is weer een smoesje’ en ben ik er toch aan begonnen. Het heeft me in ieder geval al bovenstaande inzichten opgeleverd en wie weet nog meer wanneer ik klaar ben met editten en het manuscript eindelijk naar een uitgever durf te sturen. Ik zie de tijd die ik eraan besteed heb dus niet als weggegooide tijd.
Social Media kost tijd. Daar geef ik je helemaal en uit de grond van mijn hart gelijk in. Er zit alleen wel een hele grote ‘maar’ aan die zin. Als je het goed aanpakt, levert het je namelijk ook iets op. Nieuwe klanten, trouwe volgers, de kennis die je zelf opdoet als je research doet voor een blog… en wellicht ook het plezier dat ik erin ervaar.
Je eigen Social Media Planning in 2021 maken?
Wil jij aan de slag met je Social Media en neem je je voor om dit in 2021 nu echt eens goed aan te pakken? Dan is dit het moment dat je moet beginnen met plannen. Weet je niet hoe? Download dan mijn nieuwe e-book over Social Media en Content: Appelboommethode proeverij. In 7 stappen leer ik je hoe je je boodschap bepaalt, hoe je weet welke content nu bij jouw bedrijf past, hoe je je ideale klant leert kennen en hoe je nu daadwerkelijk een planning maakt die werkt.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!