Het schrijven van een Over mij-pagina is ontzettend moeilijk. Ik zie vaak dat het de laatste pagina op een website is die nog moet worden ingevuld. Niemand houdt van opscheppen, dus een pagina waarin je je lezers vertelt hoe goed je eigenlijk bent, staat je tegen. Begrijpelijk. Het wordt een opsomming van je prestaties en vaardigheden en oh zo saai.
Zal ik je eens een goed bewaard geheim verklappen? Je lezer is helemaal niet op zoek naar wat jij allemaal kunt en wat je gedaan hebt! Waar is je lezer dan naar op zoek als hij op jouw ‘Over mij’-pagina komt? Vandaag licht ik 4 belangrijke ingrediënten uit die je ‘Over mij’-pagina zou moeten hebben.
Een goed verhaal
Waar kom je vandaan, wat voor opleiding heb je genoten… Iedereen heeft een achtergrond. En – laten we daar eerlijk over zijn – voor de meeste van ons is die best saai! Die van mij in ieder geval wel! De kunst is nu om dat verhaal zo te vertellen dat het geen saaie opsomming wordt. Je lezer moet er jouw persoonlijkheid in terug kunnen vinden. Je achtergrondverhaal zou in dezelfde stijl geschreven moeten zijn als alle andere publicaties die je de wereld in stuurt. Je lezer moet jou erin kunnen herkennen.
Durf dit verhaal te schrijven in de ik-vorm, als je in je eentje bent. Er heerst nog steeds een opvatting dat schrijven vanuit de derde persoon professioneler overkomt. Neem dit van me aan: Het komt niet professioneler over, wel onpersoonlijker!
Je eigen draai
Eigenlijk gaat een ‘Over mij’-pagina helemaal niet over wat je allemaal kunt. Waarschijnlijk weten ze dat allang, aan de hand van je blogs, portfolio of andere voorbeelden van je werk. Het verhaal dat je hier vertelt moet alles bevatten waarmee jij je onderscheidt van je competitie. Hier willen je lezers graag meer over jóu te weten komen. Ze willen zich met jou kunnen identificeren. Heb je bijvoorbeeld hobby’s die niets met je werk te maken hebben, maar wel een ander deel van je persoonlijkheid belichten, noem die dan in je verhaal. Dat maakt het persoonlijker en gunt je lezer een kijkje in jouw persoonlijke leven.
Een mooie opbouw
Een grote lap tekst nodigt niet uit tot lezen. Zorg dus dat je ‘Over mij’-pagina overzichtelijk is en voldoende hiërarchie heeft om je lezer snel te laten vinden wat hij zoekt. Dit kun je doen door witregels in te voegen, tussenkopjes (deeltitels) te plaatsen en je verhaal logisch op te bouwen. Ook het gebruik van beeldmateriaal kan helpen om hiërarchie op je pagina te scheppen.
Je motivatie
Waarom doe je wat je doet? Is er een specifieke aanleiding waardoor je gekozen hebt om in jouw branche te gaan werken? Vertel dat aan je lezer. Laat alle passie die je voor je vak hebt, zien op je ‘Over mij’-pagina. Je zult er klanten door winnen die je trouw blijven, omdat je hart voor je zaak hebt en hen wilt helpen met het probleem dat ze ervaren.
Je lezer is dus niet op zoek naar wat je kunt en wat je hebt gedaan. Hij is op zoek naar hoe jij hem kunt helpen. Als je dat op jouw eigen, persoonlijke manier vertelt, heb je een aantrekkelijke ‘Over mij’-pagina geschreven. Dus, zet een kopje koffie voor jezelf, ga met pen en papier of je laptop bij de kerstboom zitten en bekijk je ‘Over mij’-pagina eens door de ogen van je lezer. Aan het werk!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!