Ken je dat? Je komt via Social Media een interessant online artikel tegen op een website waar je nog nooit van gehoord hebt. De kans bestaat dat je de website alweer weg klikt zodra je deze gevonden hebt. Vraag je je wel eens af waarom? Komt het door hoe het eruit ziet? Door de aanwezige content, die je misschien niet aanspreekt? Waarschijnlijk dacht je – bewust of onbewust – dat deze website voor jou geen toegevoegde waarde kon bieden.
Laten we er niet omheen draaien. Er zitten maar 24 uur in een dag. Tijd is geld. Toch? We hebben een bijna ongelimiteerde toegang tot kennis via het internet. Onze dagen zijn gewoon niet lang genoeg om tijd te verspillen aan blogs of artikelen die er niet mooi uitzien en waarbij het aan kwaliteit ontbreekt. Zo denken je lezers dus ook! Je kunt er niet meer omheen. Is jouw website geschikt voor nieuwe lezers?
Als een lezer voor het eerst op je website komt, vraagt hij zich een aantal dingen af. Afhankelijk van zijn bevindingen zal hij wel of niet terugkomen. Het is dus niet alleen belangrijk om nieuwe lezers naar je website te trekken, maar ook om ze daar iets te bieden waar ze blij van worden, waar ze iets aan hebben. Kwaliteit. Daarom moet elk artikel, elke blogpost en elke foto van goede kwaliteit zijn. Je weet namelijk nooit wat je lezer gaat doen en welke artikelen hem aanspreken.
1. Ziet dit artikel er mooi uit?
Als je de aandacht van je lezer niet weet te grijpen in de eerste paar seconden dat hij op je website is, dan is de kans klein dat hij nog verder leest. Als je merkt dat je lezer korter dan 15 seconden op je website is, moet je je zorgen gaan maken. Je hebt dus maar 15 seconden om je lezers interesse te wekken. Dit kun je doen door je afbeeldingen van hoge kwaliteit te maken, en passend bij de stijl van je website of blog.
Zorg er ook voor dat je website goed presteert op een mobiel apparaat. Daarbij moet je niet alleen letten op de leesbaarheid van je artikelen (als je een desktop-website gewoon verkleint, is deze niet meer leesbaar), maar ook of je navigatie (menu) nog duidelijk te vinden en te begrijpen is voor je lezer. Anders kan hij je artikel best heel interessant vinden, maar gaat hij niet verder kijken op je website of hij nog meer interessante content vindt.
Vergeet ook je witruimte niet. Als je website te vol is, weten lezers niet meer waar ze moeten kijken en klikken ze snel door naar een andere website. Witruimte geeft je lezer de kans om zich te focussen op wat belangrijk is. Jouw content.
2. Heeft dit (blog)artikel toegevoegde waarde?
Een blog is oorspronkelijk bedoeld om informatie te verstrekken over problemen die je lezers ondervinden. Zorg er dus voor dat je deze problemen en vraagstukken begrijpt en hen een snelle manier biedt om de oplossing te vinden. Je kunt blogs of artikelen bijvoorbeeld opdelen in een aantal hoofdonderwerpen. Deze plaats je in je navigatie of op een andere prominente plaats op je website.
Het oplossen van de problemen en vraagstukken van je lezer moet het hoofddoel zijn van je blog. Je laat daarmee aan je lezers zien dat het je niet alleen om geld gaat, maar dat je er echt bent voor hen. Je lezer wil onderwezen worden. Door dat te doen, bied je je lezer waardevolle informatie.
3. Kan ik de schrijver van dit artikel vertrouwen?
Ben jij een autoriteit op je vakgebied? Of ben je een auto-verkoper, die precies vertelt wat de koper wil horen met als enige doel het verkopen van een auto? Zodra je lezer het gevoel krijgt dat jij die laatste bent, zijn ze weg. Wees dus altijd eerlijk in je artikelen, verkoop geen onzin en laat geen belangrijke informatie weg. Probeer ook niet in elk artikel een verkooppraatje te houden. Vertel je lezer gewoon wat je weet over een bepaald onderwerp en bied daarnaast een aantal producten aan die je lezer op een dieper niveau onderwijzen. Die producten kun je uiteraard een prijs geven. Maar leg daar in je artikelen niet teveel nadruk op.
Relaties en vertrouwen
Door deze drie vragen voor jezelf te beantwoorden voor elk artikel dat je schrijft, houd je je website en blog aantrekkelijk en zullen je nieuwe lezers ook vaker terugkomen.
Bouw aan een relatie met je lezer, in plaats van hem iets te willen verkopen. Houd het belang van je lezer altijd in je achterhoofd, ook al is dit niet iets waar jij direct aan kunt verdienen. Dat is de beste manier om bij je lezer op het netvlies te blijven totdat ze je wel nodig hebben.
Het bouwen aan een relatie met je volger noemt men ook wel contentcreatie. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met me op.
Mooi en uitgebreid artikel! Vooral de blogtitel is belangrijk. 75% van de lezers van een blogartikel klikt namelijk weg. Een mooie aanvulling op dit blogartikel, is het blogartikel van Dutchblogger over pakkende blog titels.
Dank je, Jordi!
Jij bedankt voor je leuke aanvulling!