Ken je dat moment? Dat je een blog moet schrijven, maar dat er eigenlijk niks ‘komt’? Je hoofd is leeg – of vol met andere dingen – en er borrelt geen inspiratie op voor een mooi verhaal, een andere kijk op een bekend probleem of iets interessants dat op jouw vakgebied gaande is. Eigenlijk borrelt er helemaal niets… Je zit vast. Een winterdip! Hoe kom je daar nu overheen zonder dat je content eronder lijdt? Tijd om de spinnenwebben van je blog af te blazen en weer aan de slag te gaan!
1. Bedenk waar je het voor doet
Er was – ooit – een reden waarom je begonnen bent met je blog. Als je het druk hebt, of je hebt geen fut omdat de vogeltjes pas om 10 uur beginnen te fluiten, is het makkelijk om die reden uit het oog te verliezen. Neem een half uur voor jezelf, ga op een rustige plek zitten en schrijf gewoon eens op waarom je je blog begonnen bent, wat je er zo leuk aan vond/vindt en, nog belangrijker, voor wíe je schrijft. Het visualiseren van je doelgroep is een mooie manier om je passie weer terug te vinden.
2. Houd je aan je schema
Een blog werkt het beste als je dit regelmatig bijhoudt. Of dit eens in de twee weken, eens in de maand of twee keer in de week is, maakt in dit geval niet zoveel uit, het gaat erom dat er regelmaat in zit. Heb je een dip of heb je het te druk? Sla dan geen publicaties over, maar probeer op jouw vaste tijd wel iets te publiceren. Al is het een foto, een quote of een link naar een interessant artikel van derden (wel even doorlezen van tevoren en als het kan je eigen mening erbij zetten, zodat je toch toegevoegde waarde hebt voor je lezers).
3. Maak het jezelf niet te moeilijk
Ga eens bij jezelf na hoe vaak je tegen dit probleem aanloopt en waarom. Zijn er bepaalde periodes waarop je het gewoon wat zwaarder hebt? Of vaste periodes in het jaar waarop het drukker is dan gewoonlijk? Leg de lat dan op die momenten niet te hoog voor jezelf. Natuurlijk is de kwaliteit van je content belangrijk, doe daar zéker geen afbreuk aan. Maar je kunt het jezelf wel makkelijker maken door blogs te schrijven waarvoor je geen research hoeft te doen, over een onderwerp waar je veel kennis over hebt. Niet al je blogs hoeven bol te staan van driedubbel gecheckte feiten. Jouw mening volstaat ook. Sterker nog, jouw persoonlijke expertise is vaak wat je lezers aanspreekt.
4. Wees eerlijk
Eerlijk zijn is moeilijk, zeker op internet. Social Media staat bol van prachtige vakantiefoto’s, idyllische familietaferelen en de mooiste belevenissen. Iedereen laat zich van z’n beste kant zien, want we moeten vooral genieten en laten zien dat we het goed hebben. Daar is niets mis mee, maar het kan je wel even moedeloos maken als het bij jou niet zo lekker gaat. Heb je een trouwe volgers kring, dan is er wat mij betreft niets mis mee om gewoon maar toe te geven dat je het even druk hebt. Laat je tegelijk je hart voor je lezers zien door toch de moeite te nemen om iets voor ze te plaatsen, dan zullen ze dat alleen maar waarderen.
Hopelijk kom je met bovenstaande stappen je content-dip snel weer te boven. Ben je er weer? Dan kunnen de volgende tips je misschien helpen om een dip in de toekomst te voorkomen.
5. Maak een anti-winterdip planning
Ja, makkelijk praten, he? Als je middenin een dip zit, is dat natuurlijk niet wat je wilt horen. Toch kan iedereen die blogt – ook ik – erover meepraten, het gaat een keer mis. Juist daarom is het essentieel om een goede planning te hebben. Je hebt er houvast aan als het even lastig gaat.
6. Werk vooruit
Een goede planning is prachtig, een drukke periode zie je vaak wel aankomen, maar soms gebeurt er iets onverwachts. Er belt een klant met een haastklus, je kinderen worden ziek, je auto gaat stuk… Zorg ervoor dat je blog en andere marketing dan geen ballast worden die je overboord gooit zodra je het even te druk hebt. Probeer vooruit te werken zodat je er in die drukke periode geen omkijken naar hebt.
Ook als je werk wel overzichtelijk blijft, loont het de moeite om vooruit te werken. Meestal werk ik twee tot vier weken vooruit, zodat ik in een plotselinge drukke periode wat uitloop heb zonder dat mijn lezers daar last van hebben.
7. Heb iets achter de hand
Door het jaar heen kun je voor jezelf een verzameling maken van interessante (tijdloze) artikelen in je branche, ideeën voor blogposts, quotes, foto’s… Dan heb je iets om op terug te vallen als je hoofd er echt niet naar staat om een blogpost te schrijven. Ik heb bijvoorbeeld op Pinterest een verborgen board waarop ik interessante artikelen en ideeën verzamel. Gebruik je geen Pinterest? Je kunt je links ook bookmarken of op een andere plaats verzamelen. Het opbouwen van zo’n ‘achter-de-hand-lijstje’ kost bijna geen extra tijd als je dat steeds tussendoor doet, maar levert wel heel veel tijdswinst op wanneer dat nodig is. En dat is prettig. Deze tactiek kun je trouwens ook heel goed gebruiken op je Social Media-kanalen!
Gestructureerd aan de slag?
Wil jij in het nieuwe jaar gestructureerd aan je Social Media werken, zonder bang te hoeven zijn voor een winter-, zomer-, of andersoortige dip? Dan heb ik een cadeautje voor je: Mijn Appelboommethode, maar dan in het klein, in de vorm van een e-book. Hierin lees je over de verschillende vormen van content, wat geschikt is voor jouw bedrijf én natuurlijk hoe je nou die planning maakt! Download het e-book via deze link. Veel plezier ermee!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!