Stel: Je verkoopt handbeschilderde koffiekopjes en je wilt deze kopjes onder de aandacht brengen. Er zijn zoveel verschillende media die je kunt gebruiken… De concurrentie is moordend, want iedereen verkoopt tegenwoordig koffiekopjes. Dertien-in-een-dozijn. Zoveel factoren waar je rekening mee moet (of zou moeten) houden. Wat is nu het recept voor een goede marketingcampagne?

 

Ingrediënten

1 kg te verkopen product of dienst
600 gr. story
1 a 2 doelgroep(en)
1 kg. marketingboodschap
1 kg verkoopplaats(en)
250 gr. marketingstrategie
500 gr. externe ‘zenders’
3 kg evaluatie

Te verkopen product of dienst

In dit blog neem ik als voorbeeld de handbeschilderde koffiekopjes, maar je kunt hierbij natuurlijk alle mogelijke producten of diensten invullen.

Story

Ieder product heeft een verhaal, een boodschap die je over wilt brengen, iets dat jouw product uniek maakt. Jouw mokken zijn handbeschilderd, vaatwasserbestendig en hebben een lange levensduur. Ze zijn geproduceerd in een schattig fabriekje in Zuid-Italië door een 4e-generatie familiebedrijf. Ook zijn ze grappig, ontroerend en maken ze vrolijk door de tekeningen die je erop gemaakt hebt. Ze zijn uitermate geschikt om een saaie werkomgeving mee op te fleuren.
Ook jijzelf hebt een verhaal. Je bent mokken gaan beschilderen als onderdeel van een zwaar revalidatietraject na een operatie. Of, je was accountant en bent ‘losgebroken’ uit die baan en doet eindelijk waar je hart ligt. Of, je wilt mensen blij maken met je tekeningen. Of, je bent dit werk gaan doen omdat je graag thuis bij je kinderen wilt zijn! Ik verzin maar iets.
Dit is de kracht van waaruit jij je werk doet, jouw drijfveer.

Doelgroep(en)

Aan wie wil je je mokken verkopen? Maak de beschrijving van deze persoon zo specifiek mogelijk. ‘Iedereen die blij wordt van mooie tekeningen op koffiemokken’ is dus te breed. Probeer zoiets als dit:
Vrouwen tussen de 25 en 40 die MBO+ zijn opgeleid en van koffie houden. Ze hebben een kantoorbaan en brengen veel tijd online door op populaire netwerksites. Ze hebben een druk bestaan en hebben vaak het gevoel opgeslokt te worden in een zee van verplichtingen.

Marketingboodschap

Huh? Die hebben we toch net al gehad bij ‘Story’?
Nee. Een marketingboodschap is iets anders dan het verhaal achter je product. Daarin gaat het om jou en je product. Een marketingboodschap schrijf je voor je klant. Wat maakt jouw kopjes uniek en wat is de waarde ervan voor je klant?

Als je je marketingboodschap en toegevoegde waarde goed onder woorden kunt brengen, heb je daar ontzettend veel voordeel mee op het moment dat je je campagne straks vorm gaat geven. Probeer het eens zo kort mogelijk, in maximaal 30 woorden. Een voorbeeld:

Voel jij je verdrinken in de grijze massa? Ik geloof dat iedereen onderscheidend en uniek kan zijn. Met onze handbeschilderde koffiekopjes drink je in ieder geval een bijzonder kopje koffie.

Zie je dat ik het nog helemaal niet gehad heb over dat familiebedrijf in Zuid-Italië? Over jouw revalidatietraject of dat je mensen blij wilt maken? Dat is jouw motivatie, maar dat hoef je niet allemaal in je marketingboodschap te stoppen. Je marketingboodschap is gericht op de behoefte van de klant. Het is wel informatie die je beschikbaar kunt stellen voor mensen die nieuwsgierig zijn naar de achtergrond van je product. Dit kan bijvoorbeeld op je website.
Humor werkt ook goed in een marketingboodschap. De laatste zin van de voorbeeldboodschap geeft een knipoog. Je ziet je kopjes niet als oplossing voor het grijze-massa-probleem, maar als een stap in de goede richting. Dat spreekt mensen aan.

Verkoopplaats(en)

Laten we er in dit voorbeeld van uit gaan dat je een online verkooppunt hebt. Dit kan een webshop zijn die je in eigen beheer hebt, of een pagina op één van de populaire verkoopwebsites voor handgemaakte spulletjes, bijvoorbeeld Etsy, DaWanda, Bonanza of Zibbet.

Strategie

Nu je je doelgroep, marketingboodschap en verkoopplaats scherp hebt, kun je een strategie gaan ontwikkelen. Daarin bepaal je over welke tijdsperiode je campagne gaat lopen en via welke wegen je je klanten gaat benaderen. Omdat je een online verkooppunt hebt, is het het handigst als je campagne via Social Media laat lopen. Meer hierover kun je lezen in dit blog: Een pittige Social Media strategie.

Externe ‘zenders’

Eigenlijk hoort dit onderwerp bij je strategie, maar ik vind dat het wat extra aandacht verdient. Er is een vrij nieuw, ijzersterk marketinginstrument dat nog vaak vergeten of onderschat wordt: Bloggers. Als je een populaire blogger op jouw werkgebied zover krijgt dat hij/zij iets over jouw product gaat schrijven, dan bereik je met relatief weinig budget een enorme groep mensen, die ook nog eens binnen jouw doelgroep ligt. Het overwegen waard dus!

Evaluatie

Bij elke campagne, maar zeker een online marketingcampagne, is het erg belangrijk om je resultaten in de gaten te houden. Op welke berichten reageerden de meeste mensen (door klikken of fysieke reacties)? Wat werkt wel, wat niet zo goed? Je kunt dit prachtig in beeld brengen met Google Analytics. Denk er daarbij wel aan dat je je eigen ip-adres uitsluit van de resultaten, anders krijg je een vertekend beeld.

Aan de slag?

Wil jij aan de slag met je marketing, maar heb je iets meer informatie nodig? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘In 6 stappen bouwen aan een steengoed marketing-campagneplan’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *