Het Business Archetype ‘Held’ typeert zich door het overwinnen van de tegenslag. Met een ‘geef nooit op’-houding haalt de Held veel voldoening, zingeving en vreugde uit het behalen van dit doel. Op een bepaald punt in ons leven zijn we allemaal geïnspireerd – of gered – door een Held. Waar zouden we zijn zonder Helden?

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

Maak kennis met de Held

Het Held-Archetype beschermt instinctief en vindt het fijn om anderen te inspireren. Of het nu op een slagveld, sportveld of op een politiek podium is, de Held is vastbesloten om zijn stempel te drukken op de wereld. Hij doet dit vaak onzelfzuchtig en met opoffering van zichzelf.

Belofte: Waar een wil is, is een weg
Kernbehoefte: Zich bewijzen en waardig bevonden worden
Doel: De wereld verbeteren
Angst: Zwakheid of opgeven
Strategie: Word zo competent als mogelijk is
Gift: Moed
Motivatie: Verschil maken

De held moet soms moeilijke beslissingen maken en snel kunnen denken. Hij zoekt de uitdaging op, voelt zich ‘geroepen’ om recht te doen aan z’n medemens. Zijn uitdaging mag dan onzelfzuchtig zijn: het redden van de wereld om hem heen, maar kan zich ook manifesteren als een grote persoonlijke uitdaging, zoals het beklimmen van de Mount Everest.

Het is makkelijk om de iconen van dit archetype eruit te pikken. Denk aan de bekende striphelden. Maar ook in ons dagelijks leven komen we deze helden tegen: Michael Jordan, Nelson Mandela, het Korps Mariniers, het Rode Kruis en Nike zijn goede voorbeelden van het Held-archetype.

Een Held-merk in actie

Het Held-archetype past heel natuurlijk in filantropische organisaties of bedrijven die een sociale behoefte vervullen. Naast sociale initiatieven manifesteert het Held-archetype zich ook makkelijk in atletische merken en het leger. De kernwaarden van dit soort bedrijven en organisaties zijn:

  • het helpen van mensen
  • discipline
  • focus
  • kracht

Vaak worden in de marketing van een Held-archetype merk krachtige beelden en felle kleuren gebruikt. Wellicht wordt er gebruik gemaakt van prachtige natuurbeelden, zoals hoge bergen of ruw terrein. Texturen die doen denken aan de natuur kunnen een alternatief zijn voor expliciet natuur-beeldmateriaal. De taal die gebruikt wordt, is idealistisch, uitdagend of nobel. Bij wijze van spreken zegt de marketing: ‘Ik daag je uit…’

De organisatiestructuur van een Held-merk is vaak prestatie georiënteerd, legt zichzelf een hoge standaard op en vraagt vasthoudendheid. In een ongezonde organisatie leidt dit mogelijk tot competitie tussen de werknemers en is er gevaar voor burn-out. Wanneer de organisatie gezond is, heeft iedereen zijn of haar doel helder voor ogen en wordt passie gebruikt om het verschil te maken en obstakels te overwinnen.

De Held consument

De Held consument is meestal prestatie georiënteerd en competatief, al is het maar tegen zichzelf. In een zoektocht om zichzelf te bewijzen hebben Held consumenten behoefte om zichzelf fysiek of mentaal te ontwikkelen en zijn vaak vastbesloten om hun (zelf gestelde) uitdagingen te overwinnen.

Helden zien zichzelf als goede mensen met een hoog moraal en voelen zich daardoor uiteraard aangetrokken tot merken die dezelfde normen en waarden uitstralen als zijzelf. Om het hart van een Held consument te winnen, moet een merk meer bieden dan alleen producten of diensten. Het moet staan voor de kracht van zijn morale overtuigingen.

Is jouw merk een Held?

Daag jij met je product of dienst mensen uit om sterker/beter te worden en het onderste uit de kan te halen? Wil jij de wereld beter maken? Dan zou het kunnen dat jouw archetype de Held is.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.