Wie houdt er nu niet van een beetje lol maken? De rol van het Nar Archetype is om iedereen bij elkaar te brengen om te spelen en te genieten van het leven. Als de ultieme entertainer is de Nar in staat om mensen op te vrolijken. 

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

Maak kennis met de Nar

De Nar representeert het leven ‘in het hier en nu’. Hij is de gangmaker op elk feestje en wil mensen opvrolijken en een goede tijd laten hebben. Een Nar zorgt ervoor dat mensen in contact komen te staan met het kind dat ze in zich hebben. Impulsief en ongebonden, niet bang om grenzen op te zoeken of op te vallen en comfortabel in hun rol.

Belofte: Als je geen lol hebt, doe je iets verkeerd
Kernbehoefte: Genieten van elk moment
Doel: Een fantastische tijd hebben en de wereld leuker maken
Angst: Verveling
Strategie: Wees grappig en speels
Gift: Vreugde
Motivatie: Verbinding maken

De Nar kan ook goed buiten de lijntjes denken, zodat hij vaak met innovatieve ideeën komt. Dit komt onder anderen tot uiting in brainstorms, het uitdenken van concepten en het presenteren van nieuwe perspectieven. Een typische Nar zou bijvoorbeeld heel goed een sociaal probleem of politieke agenda op een zodanige manier onder de aandacht kunnen brengen dat mensen zich bewust worden van de absurditeit van een bepaald issue. Een duidelijk voorbeeld van Narren zijn natuurlijk cabaretiers,  maar dat is niet de enige branche die zich identificeert met het Business Archetype Nar.

Een Nar-merk in actie

Een Nar-merk grijpt de aandacht. Zijn grootste aantrekkingskracht is vaak slimheid. Nar-merken zijn vaak te vinden in de entertainment-wereld, maar kunnen ook de kop opsteken in branches zoals verzekeringen. Centraal Beheer met de legendarische ‘Even Apeldoorn Bellen’-reclames is een mooi voorbeeld. Deze verzekeringsmaatschappij brengt met een flinke dosis humor een ‘saaie’ branche leuk onder de aandacht.

Een Nar is niet bang om grenzen op te zoeken of om politiek incorrect te zijn. Op die manier brengt hij serieuze zaken onder de aandacht op een manier die mensen aan het denken zet, of promoot hij dingen die eigenlijk niet goed voor je zijn. Laten we wel wezen… we weten allemaal dat snoep niet goed voor je is, maar door de hilarische M&M-reclames van Red, Yellow en Ms. Brown zijn we allemaal bereid om dat ‘even te vergeten’.

De marketing van een Nar-merk kan onconventioneel zijn, een beetje gek of volledig buiten proporties. Vaak gebruikt men felle kleuren en veel opvallende kenmerken.

De organisatie structuur van een Nar-bedrijf is losjes en gericht op plezier tijdens je werk. Traditionele bedrijfsregels worden vaak aan de kant geschoven en vervangen door een eigen werkwijze. Omdat de Nar goed buiten de lijntjes kan denken, is dit vaak een succesvolle manier van bedrijfsvoering.

De Nar consument

Nar consumenten zitten vaak in het jongere segment van de samenleving of voelen zich ‘jong van geest’. Ze houden niet van serieuze zaken en mensen die te ‘droog’ zijn en hebben een ‘pluk de dag’-manier van leven. Ze zullen er alles aan doen om onder saaie taken uit te komen, ook al zijn die taken wel belangrijk.

Om Nar consumenten aan te spreken, moet een merk een manier vinden om relevant en boeiend over te komen in hun communicatie. Dit is vooral relevant als het gaat om iets saais als verzekeringen (Centraal Beheer doet dat dus heel goed). Een goede Nar consument-gerichte reclame zorgt ervoor dat de gevraagde actie op een leuke manier onder de aandacht gebracht wordt. Nar consumenten waarderen creativiteit en slimme oplossingen.

Is jouw merk een Nar?

Maak jij mensen graag aan het lachen? Helpen jouw producten of diensten mensen om ‘de dag te plukken’ en te genieten van elk moment? Dan zou het kunnen dat jouw bedrijf een Nar-Archetype heeft.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.