Jezelf vinden – zelfrealisatie door ontdekking – is het ultieme doel van een Ontdekkingsreiziger. In onze westerse cultuur is het Ontdekkingsreiziger archetype altijd aanwezig in de onderstroom van onze samenleving. Merken die daaruit voortkomen zijn degenen die de behoefte aan vrijheid, avontuur en onafhankelijkheid aanspreken.

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

Het Business Archetype Ontdekkingsreiziger is op zoek naar vrijheid, individualiteit en nieuwe ervaringen. Hoe bied je die als bedrijf?

Maak kennis met de Ontdekkingsreiziger

Het Ontdekkingsreiziger archetype komt voort uit de behoefte om individualistisch te zijn, een doel of betekenis te hebben in het leven. Dit archetype streeft ernaar om de antwoorden te vinden op de vragen: ‘Waarom ben ik hier? Wat is mijn doel?’ door te ontdekken in- en te leren van de wereld om zich heen. Avontuur is een vorm van verlichting en de Ontdekkingsreiziger is gefocussed op het ontdekken van zijn eigen ‘ik’ en zijn zelfstandigheid.

Belofte: Maak je eigen pad
Kernbehoefte: De vrijheid om te mogen ontdekken
Doel: Een authentiek en betekenisvol leven leiden
Angst: Innerlijke leegte of zich gevangen voelen
Strategie: Onderzoek steeds nieuwe dingen
Gift: Ambitie
Motivatie: Spirituele reis

Een Ontdekkingsreiziger verlangt ernaar om vrij te zijn van restricties. Maar in plaats van deze restricties aan te vallen (zoals een Held of Rebel zou doen) gaat de Ontdekkingsreiziger gewoon zijn eigen pad zoeken in een andere richting. Alles wat hij nodig heeft is de vrijheid en vreugde van het ontdekken. Je ziet dit archetype terug in NASA, National Geographic, The Body Shop en Jeep.

Een Ontdekkingsreiziger-merk in actie

Van alle 12 archetypes is de Ontdekkingsreiziger degene die het minst gebonden is aan een specifieke branche of categorie. Je ziet dit archetype terug in cosmetica en mode, maar ook in stoere outdoor-merken. Deze merken zijn vaak baanbrekend en vernieuwend. In elke branche zijn er merken die de dingen anders doen. Deze merken werken – bewust of onbewust – met het Ontdekkingsreiziger archetype.

De Ontdekkingsreiziger als klant

Om een Ontdekkingsreiziger-klant aan te spreken heb je veel kennis nodig over hun mindset. Ontdekkingsreizigers zijn bezig om hun plek in de wereld te vinden. Dit manifesteert zich vooral in de jongere generatie. Denk bijvoorbeeld aan net afgestudeerde jongeren die een jaar vrij nemen om ‘zichzelf te vinden’.

Maar Ontdekkingsreizigers zijn niet alleen jongeren. Deze consument kan ook iemand zijn die een mid-life crisis heeft en op zoek is naar nieuwe ervaringen om zichzelf weer vitaal te voelen en van het leven te genieten. Of een ondernemer die een nieuw bedrijf start omdat ze de dingen nu eindelijk wil gaan doen zoals zij vindt dat ze moeten gebeuren.

Ontdekkingsreizigers kunnen genieten van outdoor sporten, niet perse competatief, maar gewoon om in de natuur te zijn. Ze willen niet worden vastgelegd en blijven waarschijnlijk weg van instituten als huwelijk en hypotheken.

Sommige ontdekkingsreizigers zijn energiek, enthousiast en gretig, terwijl anderen verstikt, zoekend en vervreemd zijn. Meestal is het een combinatie van beiden. De Ontdekkingsreiziger zit vaak gevangen in een dilemma tussen de drang om zichzelf te willen zijn, maar ook niet té vreemd. Hierdoor reageren dit soort klanten goed op merken die ze het gevoel geven dat het normaal is om te verlangen naar individualiteit, en resultaat beloven wanneer deze klanten de stap wagen om daarnaar op zoek te gaan.

Authentieke merken doen het goed bij Ontdekkingsreizigers. Deze mensen hebben niet zoveel met advertenties, maar luisteren sneller naar echte mensen die een verhaal vertellen over een merk of ervaring. De rusteloze Ontdekkingsreiziger is niet zo loyaal naar merken toe. Verandering is hun natuurlijke mindset. Om deze klanten aan te spreken heb je een authentieke boodschap nodig die hen aanspreekt op hun waarden: vrijheid en individualiteit.

Is jouw bedrijf een Ontdekkingsreiziger?

Voelt jouw merk zich thuis in de wildernis? Of help je mensen om nieuwe dingen te ontdekken? Misschien focus je meer op non-conformiteit en maak je het mogelijk dat mensen de vrijheid vinden om hun indentiteit uit te dragen. Als een of elk van deze dingen met jou resoneert, dan ben je waarschijnlijk een Ontdekkingsreiziger.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *