Wat is waarheid? Als je een ‘Wijze’ archetype bent, is dit de vraag die je ’s nachts wakker houdt. Van nature is de Wijze een perfectionist. Hij neemt geen genoegen met dubbelzinnigheid en heeft als missie: het analyseren van alles, het vinden van het juiste antwoord en dat delen met de wereld. Nieuwsbedrijven, musea en universiteiten vallen onder het Wijze archetype.

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

Je bent een Wijze wanneer jouw bedrijf volledig bestaat uit het vinden van de waarheid, het bieden van expertise en informatie aan anderen.

Maak kennis met de Wijze

De Wijze gelooft dat wanneer je echt gelukkig wilt worden, je dit kunt doen door kennis te vergaren, de waarheid te onderzoeken en dit te delen met anderen. Daardoor wil hij de wereld een betere plaats maken. De Wijze heeft een hekel aan dubbelzinnigheid, mis-informatie, misleidende claims en onwetendheid, of dat nu bij zichzelf of bij anderen is. Wijze-merken hebben vaak een hoog niveau van bewustzijn en intelligentie.

Belofte: De waarheid maakt je vrij
Kernbehoefte: De waarheid ontdekken
Doel: Intelligentie gebruiken om de wereld te begrijpen
Angst: Ergens de dupe van worden, onwetendheid
Strategie: Zoek informatie en begrijp het proces
Gift: Wijsheid
Motivatie: Kennis

Het gaat mis wanneer de Wijze te gefocused raakt op het dilemma of zijn versie van de waarheid en de grip verliest op wat sociaal gewenst is. (Fans van Sherlock Holmes en House weten vast wel waar ik het over heb.) De zenuwslopende zoektocht naar absolute antwoorden kan ook resulteren in een acuut geval van ‘analyse verlamming (analysis paralysis) en kan ervoor zorgen dat een Wijze nooit in actie komt.

Een Wijze-merk in actie

Omdat een Wijze typisch gezien word als ‘expert’, gedragen deze merken zich vaak als bronnen voor begeleiding en informatie, zodat hun klanten zich goed geïnformeerd voelen en betere beslissingen kunnen maken. Denk aan Oprah Winfrey, Harvard University en CNN. Deze personen/bedrijven positioneren zichzelf als bakens die het licht van de waarheid verspreiden over een donkere, verwarrende wereld.

Een Wijze-merk past perfect bij elk bedrijf dat zich bezighoudt met onderzoek en ontwikkeling, het verzamelen van kennis of het weerleggen van informatie. Voorbeelden zijn hogescholen, nieuwsbronnen, onderzoeksbedrijven, musea, boekwinkels en bibliotheken.

Merken die zich identificeren met het Wijze Business Archetype gebruiken vaak klassieke, waardige vormen van marketing en proberen niemand te imponeren met oppervlakkigheid of grapjes. Deze merken gebruiken vaak een palet van gedekte, neutrale kleuren zoals grijs, donkerblauw of wit.

De Wijze als klant

Wijze-consumenten zijn lastig te bereiken. Ze laten zich niet snel verleiden tot kuddegedrag omdat ze waarde hechten aan hun individualiteit. Deze consument vind het fijn om te leren en haalt plezier uit het toevoegen van nieuwe kennis aan hun geheugen. Ze waarderen transparantie en zijn vaak achterdochtig als een merk zich gedraagt alsof het iets te verbergen heeft. Ze zijn gek op harde data en bedrijven die hen dat kunnen bieden zullen hun vertrouwen winnen.

Een Wijze-consument bereik je niet met verkooptechnieken en marketing tactieken. Geef ze in plaats daarvan de informatie die ze nodig hebben om een doordachte beslissing te nemen. Omdat intelligentie iets is dat ze bovenal waarderen, is het vast geen verrassing dat Wijze-consumenten niet huiverig zijn voor product met een flinke uitdaging.

Is jouw bedrijf een Wijze?

Hoewel alle bedrijven wel een vorm van onderzoek en ontwikkeling kennen, zijn er bedrijven die dit als top-prioriteit stellen. Als jouw bedrijf bestaat om de waarheid te vinden, expertise en informatie te bieden aan anderen, of wanneer je een enorme waarde hecht aan kennis, dan is jouw bedrijf waarschijnlijk een voorbeeld van het Wijze Business Archetype.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *