‘Jij bent echt creatief, he? Ik wou dat ik dat ook was!’

Ik hoor het regelmatig. Meestal glimlach ik en bedank voor het compliment. Maar dat is eigenlijk niet waar die opmerking over gaat. Want als ik het hoor denk ik ook: Iedereen is creatief. Ik heb alleen geleerd hoe ik het kan sturen en ik doe er toevallig iets tastbaars mee dat mensen kunnen zien. Maar jij kunt dat ook! Vandaag een aantal tips om je creativiteit beter te laten stromen. Die creativiteit kun je vervolgens weer gebruiken in je marketing of om je contentkalender te vullen. Daarover meer aan het einde van dit blog. Eerst de tips!

Creatief zijn is meer dan tekenen, ontwerpen en kunst maken. Over hoe jij creativiteit kunt gebruiken in je marketing!

Aandacht

Neem jij je omgeving voor lief? Kijk eens goed om je heen! Met een open blik om je heen kijken levert vaak prachtige ontdekkingen op. Je heg staat er al jaren, maar zie je hoe de nieuwe blaadjes een andere, frissere kleur groen hebben? Kíjk eens naar het spinnenweb dat vannacht tussen jou en de schuurdeur geweven is, in plaats van dat je het gelijk te lijf gaat. Of, als het regent, ga eens op je rug op de vloer van je woonkamer liggen en kijk wat je vanuit dat perspectief ziet. Kom uit je normale ritme en daag jezelf uit om anders te kijken. Op die manier maak je ruimte in je hoofd voor nieuwe ideeën.

Niet-perfect

Vaak hoor ik: Ik kan niet zo mooi tekenen, dus begin ik er maar niet aan. Dat is je eigen keuze. Wel jammer. Want als je graag beter zou willen leren tekenen, zul je toch echt moeten oefenen. Dat komt niet vanzelf opborrelen, hoor! Begin gewoon en oefen! Het hoeft niet gelijk perfect. Of eigenlijk moet ik zeggen: Het hoeft niet perfect. Want je zult zelf altijd kritisch blijven op je werk. Dat heb ik tenminste. Maar het plezier dat je hebt in het tekenen staat voorop. Dat is de enige manier om beter te worden.

Experimenteer

Sommige mensen zijn goed in tekenen. Sommige helemaal niet, maar zij zijn bijvoorbeeld weer heel goed met een naaimachine of met een haaknaald en wol. Zoek iets dat je goed ligt en probeer daar je ideeën in kwijt te kunnen. Grote kans dat het je weinig moeite kost om je talent daarin uit te diepen en dat je er veel plezier aan beleeft. Denk ook eens buiten de lijntjes en doe eens gek. Zo krijg je regenboog-rozen…

Denk breder en werk samen

Creatief zijn hoeft niet altijd te betekenen dat je iets maakt. Sommige mensen kunnen fantastische kinderfeestjes bedenken. Anderen zijn goed in tuinieren. De meest magische dingen gebeuren als mensen met verschillende talenten bij elkaar komen. Die persoon die ontzettend goed is in het bedenken van kinderfeestjes heeft misschien wel iemand nodig die kleurplaten tekent in een bepaald thema. Of iemand die verkleedkleren kan bedenken en naaien.

Creatief met content

Het is een woord geworden dat hoort bij kunstenaars, ontwerpers en knutselaars. Maar eigenlijk is creativiteit veel breder en raakt het iedereen. Laten we allemaal ons beste beentje voor zetten en iets moois creëren! Doe je met me mee?
Een mooie manier om als ondernemer je creativiteit kwijt te kunnen is door die te gebruiken in je Social Media marketing. Het maken van een contentkalender kan heel veel plezier opleveren! Wil jij hiermee aan de slag, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Download dan mijn Appelboommethode proeverij, een e-book waarin stap voor stap beschreven wordt hoe je content creëert die echt waardevol is voor je volgers, zodat het ook klanten worden.
Download het e-book en ga direct aan de slag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *