‘Marketeers vertellen allemaal sprookjes.’ Het zal je maar gezegd worden tijdens een netwerkbijeenkomst. Daar sta je dan, met je kopje koffie en je elevator-pitch… Het zette me wel aan het denken. Is het zo dat je het niet zo nauw moet nemen met de waarheid als je je product probeert te verkopen? Staan we als marketeers echt allemaal een potje te liegen?!?

Er was eens…

‘Als het aan de kat lag…’ of ‘Wij van WC-eend…’ Ben je ongeveer van dezelfde leeftijd als ik, of ouder, kun je deze zinnen feilloos afmaken. Weet je nog?

Deze reclames zijn prachtige voorbeelden van hoe het vroeger werkte. Het lag er lékker dik bovenop. Televisie was nog betrekkelijk nieuw en alles wat op TV gezegd werd, was waar! Tja, vroeger…

Kritisch

Tegenwoordig kom je hier niet meer mee weg. De consument is kritisch geworden en laat zich niet meer zo snel verleiden. En dat hoeft ook niet. Er zijn namelijk veel mooiere en leukere manieren om je product of dienst te belichten. Methodes die jou en je product aantrekkelijk maken zonder daarbij de waarheid geweld aan te doen.

Storytelling: Verhalen die bijzonder maken

Eén van die methodes is Storytelling. Elk product, elk bedrijf en elke persoon heeft een verhaal. Vertel dat verhaal en mensen luisteren naar je! Zo simpel is het eigenlijk. Een heel mooi voorbeeld daarvan is een recente commercial van XS4all, over het internet. Een sterk verkorte versie is te zien in het reclameblok op TV, de uitgebreide versie zie je hieronder:

Deze korte film maakt visueel hoe belangrijk het internet eigenlijk voor ons is en hoe sterk we ervan afhankelijk zijn geraakt. Het verhaal van de email wordt neergezet als – licht geromantiseerde – documentaire. Zelfs met de moderne vervoersmiddelen doet deze man er 5 dagen over om de weg van het internet te volgen en zijn broer te bereiken, terwijl een email daar gemiddeld een seconde over doet. Wie de 5 minuten durende film helemaal bekijkt, wordt aan het eind getrakteerd op een kippenvel-momentje.

Wat XS4all hier doet is een alledaags product (we hebben in Nederland bijna allemaal internet) weer inspirerend en bijzonder maken. Daardoor worden ze voor de consument aantrekkelijker, bewust of (juist) onbewust. Terwijl ze feitelijk niets anders doen dan hun concurrenten; ons toegang bieden tot het internet, voor een bepaalde prijs per maand.

Groots op kleine schaal

Nu is bovenstaand voorbeeld een film die duizenden euro’s heeft gekost om te produceren. Ik kan me voorstellen dat je als zzp- of mkb’er nu denkt; leuk hoor, storytelling, maar niet voor mijn portemonnee. Dat denk ik namelijk ook. Niet iedereen heeft het marketingbudget van XS4all.

Ik ben ervan overtuigd dat storytelling je op kleinere schaal net zoveel kan opleveren als deze film XS4all.

Hoe dan?

Begin gewoon eens met het delen van het verhaal achter je product of dienst. Hoe kwam je op het idee om dit te gaan ontwikkelen? Wat zijn je drijfveren? Schrijf er een blog over op je website of je LinkedIn-profiel (waar je sinds begin dit jaar ook de mogelijkheid krijgt om een blog op te bouwen). Vertel je verhaal aan de mensen om je heen, op verjaardagen of in de rij bij de kassa. Hoe meer mensen je enthousiast maakt voor jouw product door je verhaal te vertellen, hoe meer ambassadeurs jij krijgt.

Nog lang en gelukkig

De vragen in mijn inleiding kan ik naar eer en geweten beantwoorden met ‘Nee!’ Je hoeft niet te liegen over je product om betere verkoopcijfers te halen. Zoek de kracht van je product in het verhaal erachter en ga daarmee aan de slag.

Goede marketing is geen sprookje. Het is keihard werken. Maar als je het goed doet, krijg je alle energie die je erin stopt dubbel en dwars terug.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *