Als zelfstandig ondernemer heb je veel verschillende taken. Je bent directeur, account manager, marketingmanager en vaak ook administratief medewerker. Als je niet uitkijkt, zijn de meeste uren van je dag gevuld met taken die weinig met je eigenlijke vakgebied te maken hebben. Eén van de dingen waar veel tijd in kan gaan zitten is het aanwezig zijn op verschillende social media. Bovendien is Social Media zonder plan als breien zonder patroon: Hier en daar een steek maakt nog geen shawl. Daarom vandaag: 5 voordelen van een Social Media plan.
Voor degenen die mijn blog al langer volgen is het ontwikkelen van een social media plan niet iets dat uit de lucht komt vallen. Lees hierover bijvoorbeeld: Recept voor een helder Social Media plan of Een pittige Social Media strategie. Hoewel het niet nieuw is, schrijf ik er toch dit blog over, omdat het mij in de afgelopen tijd heeft geholpen om mijn hoofd erbij te houden, ook als het erg druk was. De voordelen van het plannen van je Social Media publicaties wil ik graag met jullie delen.
1. Duidelijkheid
Omdat Social Media nu eenmaal ‘social’ is, is het onverstandig om je publicaties weken van tevoren klaar te zetten en er verder niet meer naar om te kijken. Maar om nu elk moment van de dag verbonden te zijn met je Social Media platforms is niet erg goed voor je productiviteit – tenminste, bij mij niet! Daarom plan ik dagelijks een half uur in waarop ik mijn social media check, reageer op vragen en op publicaties van anderen. Een vast moment op de dag met een helder tijdslimiet geeft me duidelijkheid en houvast en zorgt ervoor dat ik niet te lang blijf hangen.
2. Minder afleiding
Meestal plan ik mijn Social Media half-uur vlak voor de lunch. Dat is lekker midden op de dag en dan heb ik daarvoor al tijd gehad om een ontwerp- of schrijfopdracht af te ronden. Zo is interactie op Social Media een welkome afleiding en een mooie inleiding op mijn pauze-moment. Wanneer ik bezig ben met een ontwerp of tekst kan ik mijn Social Media met een gerust hart afsluiten om meer rust voor mezelf te creëren. Wat ik op dat moment ‘mis’ lees ik later terug en dan is mijn antwoord nog prima op tijd. Je hoeft niet binnen vijf minuten te reageren.
3. Meer structuur
Omdat een half uur per dag niet genoeg is om alle Social Media publicaties klaar te zetten, plan ik daarvoor een langer tijdsblok in, meestal eens in de twee weken. Door het plannen van de publicaties lukt het beter om er een lijn in aan te brengen. Het is makkelijker om het overzicht te bewaren en niet te vervallen in steeds dezelfde publicaties. En door langer vooruit te plannen dwing je jezelf om creatiever om te gaan met je content, zodat je een divers aanbod hebt voor je lezer.
Wil jij hier ook mee aan de slag, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan eens een kijkje bij mijn Appelboommethode. In 7 eenvoudige stappen leer ik je hoe je je eigen Social Media kalender maakt.
4. Een stabiel geluid
Door de combinatie van geplande publicaties en dagelijkse interacties ontwikkel je vanzelf een eigen geluid en is het ook makkelijker om dit vol te houden. Je kunt inspelen op actualiteiten zonder dat je daarbij je eigen plan uit het oog verliest. Je eigen publicaties staan immers al gepland? Een eigen geluid is belangrijk, als je anderen gaat kopiëren ga je al snel op in de massa.
Meer weten over het vinden van je eigen geluid? Lees dit blog over de 9 Weesjes van persoonlijke marketing.
5. Uitbesteden
Ik begon dit blog met het opsommen van alle verschillende taken die je als ondernemer hebt. Social Media kan een grote tijdvreter zijn waar je, ook al plan je alles goed in, op lange termijn geen tijd meer voor zult hebben. En dat is goed, want dat betekent dat je meer bezig bent met je eigenlijke vakgebied. Door een Social Media-plan te ontwikkelen, maak je het voor jezelf makkelijker om je Social Media-marketing op den duur uit te besteden. Ben je hier aan toe of heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een Social Media plan? Kijk dan eens op deze pagina.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!