Opvallen. Dat is vaak een wens van klanten voor hun advertentie, verpakking of andere bedrijfsuiting. Felle kleuren, grote letters en vooral lekker schreeuwerig. Niks mis mee. En het werkt prima voor de slager om de hoek. En voor de bakker ook. Maar in sommige branches is het niet goed om in die zin op te vallen. Bijvoorbeeld als je integriteit en vertrouwen wilt uitstralen, zoals advocaten en banken. Of als je werk over het algemeen gevoelig ligt, zoals bij een uitvaartverzorger. En wat nu als je gewoon luxe wilt uitstralen, of eenvoud, zonder poespas? Hoe kun je dan toch opvallen? Wat is nu het geheim van een bescheiden, maar toch onderscheidende bedrijfsidentiteit?
Kleurgebruik
De kleur van je logo is wellicht het meest toonaangevende in je bedrijfsidentiteit. Het is letterlijk je visitekaartje. Je hoeft echt geen felle kleuren te gebruiken als dat niet bij je branche past. Welke kleuren gebruiken je concurrenten? Zorg dat je die kleuren vermijdt. Het loont de moeite om je te verdiepen in de betekenis van kleuren. Ik wijdde hier een compleet blog aan: Hoe kies jij je kleur?
Materiaalgebruik
Ook bij het gebruik van materiaal is het nuttig om te kijken wat je concurrenten doen. Als je een compleet nieuw product in de markt wil zetten, probeer dan te bedenken waar dit product verkocht wordt en zorg dat je onderscheidend bent tegenover het verdere assortiment. Dit kan bijvoorbeeld een houten doosje zijn, die tussen allemaal kartonnen doosjes komt te staan. Of een linnen zakje tegenover cellofaan verpakkingen.
Een mooi voorbeeld van onderscheidend materiaalgebruik is de verpakking van Waka Waka. Dit is een mobiele zonnecel met een lampje eraan gekoppeld, én de mogelijkheid om je smartphone of laptop op te laden. Je legt de zonnecel gewoon in de zon, waardoor je gratis energie opwekt. De verpakking van deze zonnecel bestaat uit 4 mm dik ribbelkarton dat een aantal keren gevouwen is, zodat het een doos vormt. De vorm van de zonnecel is eruit gestanst en wat er overblijft is gebruikt om het inspirerende verhaal van Waka Waka te vertellen. Mooi is de combinatie met felgeel, grijs en wit, zodat de bedrukking er ook nog eens erg hip uitziet.
Keuzes
Ook als je kiest voor bescheiden kleurgebruik en uitingen die ‘in het rijtje passen’, kun je je onderscheiden door in je bedrijfsvoering bewuste keuzes te maken en die ook te communiceren. Waka Waka nam bijvoorbeeld de beslissing om voor elke mobiele zonnecel die ze verkopen, er ook één te doneren aan ontwikkelingslanden. Als consument kun je zelf kiezen voor welk project jij je zonnecel wilt doneren. Doordat hierover helder gecommuniceerd wordt door Waka Waka, ben je als consument sneller geneigd om zo’n zonnecel te kopen. Je doet er immers ook iemand anders een groot plezier mee?!
Je kunt ook principiële keuzes maken. Een uitvaartverzorger kan ervoor kiezen om, omdat hij overtuigd christen is, alleen begrafenissen te verzorgen. Daarmee zal hij waarschijnlijk niet iedereen blij maken en misschien zelfs klanten afstoten. Maar de klanten die waarde hechten aan zijn overtuiging zullen hem er dankbaar voor zijn.
Je kunt je principes zélfs gebruiken om mee te adverteren, zoals Klaverblad Verzekeringen al een tijdje succesvol doet:
Boodschap
In welke branche je ook zit, er zijn altijd mogelijkheden om je te onderscheiden van je concurrenten. Om op je eigen manier op te vallen. Dit begint altijd bij het formuleren van je onderscheidende vermogen in je boodschap. Kom je er niet uit? Dan help ik je graag. Wil je liever zelf aan de slag? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief, dan ontvang je elke week een blog nuttige tips om je verder te helpen in je mailbox. Als dank voor je aanmelding ontvang je mijn E-book: ‘In 6 stappen bouwen aan een steengoed marketingplan’ gratis. Het formuleren van je boodschap komt in dit boek in hoofdstuk 4 aan bod.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!