Het lijkt makkelijk, meeliften met een bekende feestdag om je merk of product te promoten. Meegaan met de trend van het moment. Maar is dat het eigenlijk wel? Is het juist niet veel moeilijker om op te vallen tussen alle andere mailingen en een origineel geluid te laten horen? Aan de andere kant, als je niets van je laat horen, word je sowieso overschreeuwd door je concurrent. Wat is wijsheid? Hoe maak je optimaal gebruik van feestdagen in je contentkalender?

Plan vooraan

Huh? Vooruit bedoel je zeker? Nee, ik bedoel vooraan. De laatste 2-3 weken voor een feestdag stroomt je mailbox over van de thema-aanbiedingen. Zorg dat je dat nét voor bent. Je hebt een grotere kans om op te vallen en je brengt je lezers alvast ‘in de stemming’. Dit heeft natuurlijk grenzen: het heeft weinig zin om begin januari al over Valentijnsdag te gaan praten, maar het is wel goed om deze dag, als je product of dienst er geschikt voor is, alvast op je netvlies te hebben.

Noem het beestje niet bij de naam

Kerstinkopen worden vaak pas in de laatste weken voor Kerst gedaan, maar men denkt er al wel veel eerder over na. Daar kun je op inspelen, zonder daarbij de kerstballen al op te hangen. Bied jij iets dat geschikt is om te geven, maak dat dan alvast bekend. Tegen de tijd dat mensen er dan over na gaan denken wat ze hun geliefden willen geven, is het spreekwoordelijke zaadje al geplant en kiezen ze sneller voor jouw product of dienst.

Ondergeschoven kindjes verdienen extra aandacht

Er zijn een aantal minder bekende, maar wel heel verrassende feestdagen die wellicht voor jouw onderneming heel geschikt zijn om een mailing op te baseren. Kijk eens op Holidayscalender.com, daar vind je een hele lijst van bekende en minder bekende feestdagen die in Nederland gevierd worden. Vind je een leuke insteek, dan sla je twee vliegen in 1 klap: Je geeft de ondergeschoven feestdag wat extra aandacht en je onderneming ook!

Verveel niet

Ook als je ervoor kiest om mee te liften op de ‘grote’ feestdagen is het belangrijk om origineel te blijven. Bedenk een pakkende openingszin en zorg dat het allemaal niet afgezaagd wordt. Van schreeuwerige, afgezaagde mailings zijn er al teveel.

Houd rekening met je doelgroep

Contentstrategie blijft de kunst van de lange adem. Feestdagen zijn een mooie aanvulling voor je contentkalender, maar zorg ervoor dat deze aanvulling geen afhaker wordt voor veel lezers. Houd daarom je resultaten tijdens de feestdagen extra goed in de gaten en stuur bij waar nodig. Of vraag je lezers gewoon wat ze willen! Coolblue stuurde afgelopen november een mailing waarin je kon aangeven of je speciale feestdag-mailings op prijs stelde. Je kon je wens hierover eenvoudig aangeven door middel van twee knoppen: Feestdag AAN of UIT. Ik had geen behoefte aan extra mailings, dus koos voor UIT. De hele maand december bleef het stil. In januari kreeg ik weer gewoon de standaard mailings. Prima geregeld. Deze optie kun jij ook bieden voor je klanten door je mailinglijst te kopiëren en in drukke tijden deze lijst te gebruiken. Als mensen zich dan uitschrijven, staan ze nog wel op je normale lijst en kun je na de feestdagen de ‘draad’ gewoon weer oppakken. Simpel maar effectief.

Houd het simpel

De feestdagen zijn drukke tijden (vooral die beruchte decembermaand). Kom dan niet met ingewikkelde voorstellen, maar houd het simpel. Dit bied ik en dat kost het. Meer niet.

En nu jij!

Van welke feestdag ga jij als eerste gebruikmaken in jouw marketing? Ik ben benieuwd! Laat je een berichtje achter?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *