Het bepalen van je doelgroep is belangrijker dan veel ondernemers denken. Vooral als je begint en het vinden van klanten een moeilijke aangelegenheid is, ben je geneigd om alle klanten aan te pakken die je kunt krijgen. Dus waarom zou je dan een specifieke doelgroep bepalen? Dan snijd je jezelf toch alleen maar in de vingers en krijg je te weinig klanten en dus inkomen? Dit lijkt een logische conclusie, maar de praktijk is anders. Het gevolg van een ‘ik pak alles aan’-mentaliteit is dat je werk doet dat je niet ligt, wat je te moeilijk of juist te makkelijk vindt, of waar je gewoon ongelukkig van wordt. Bovendien kost het vaak ook nog eens veel meer tijd dan het oplevert. Ook blijf je je communicatie richten op ‘iedereen’, en dat is ontzettend lastig. Daarom wil ik jou vandaag voorstellen aan je doelgroep.
Uit de lucht
Voordat ik verder ga, wil ik eerst iets verduidelijken. Het bepalen van je doelgroep betekent niet dat iedereen die daarbuiten valt, niet jouw klant kan zijn. Het staat je vrij om de klussen aan te nemen die op je pad komen, ook al vallen ze buiten je doelgroep. Het betekent alleen dat je je communicatie en workflow niet hebt ontwikkeld om hen aan te spreken. Je bestaande klanten kennen jou al en zullen waarschijnlijk gewoon bij je blijven, ook al richt je je advertenties op een andere doelgroep.
Aangenaam
Met de volgende vragenlijst kun je je doelgroep heel specifiek maken. Je kunt de vragenlijst zelfs uitbreiden met zaken die belangrijk zijn voor jouw product of dienst. Ontwerp je bijvoorbeeld ansichtkaarten, dan is het bij ‘Persoonlijk’ misschien nuttig om uit te vinden van welke kleuren je doelgroep houdt. Schrijf je boeken over interieur, dan is het handig om te weten welke stijl jouw doelgroep aanspreekt.
Algemeen
- Is je ideale klant man of vrouw (Beiden? Vul dan eerst de lijst voor ‘man’ in en straks nog eentje voor ‘vrouw’. Oh nee, andersom natuurlijk :P)
- Hoe oud is hij/zij?
- Waar woont hij/zij?
- Welke taal spreekt hij/zij?
- Welke etniciteit heeft hij/zij?
- In welke branche is hij/zij werkzaam?
Persoonlijk
- Hoeveel verdient hij/zij?
- Welke opleiding genoot hij/zij en op welk niveau?
- Welke hobby’s en interesses heeft hij/zij?
Gewoonten
- Welke browser gebruikt hij/zij?
- Hoe lang doet hij/zij over het lezen van een blog?
- Hoe vaak komt hij/zij terug naar je website voor updates?
- Op welk apparaat benadert hij/zij je website?
- Op welke social media bevindt hij/zij zich?
Ingevuld?
Je hebt je doelgroep nu duidelijk in beeld gebracht, maar het blijft een theoretisch verhaal. Maak er een echte persoonlijkheid van door je ideale klant een naam en uiterlijk te geven. Klinkt dat gek? Doe het toch maar eens. Het helpt je om je doelgroep echt te leren kennen en om vervolgens je communicatie écht doelgroep-specifiek te maken. Zo maak je écht kennis met je ideale klant.
Bedrijfsidentiteit sessie
Je doelgroep in kaart brengen is onderdeel van het ontwikkelen van een Bedrijfsidentiteit. Wil jij hier als ondernemer echt werk van maken? Kijk dan eens op deze pagina. Daar vertel ik je over de Bedrijfsidentiteit-sessie, waarin ik je in 2-3 uur meeneem in een ontdekkingsreis door jouw bedrijf, met antwoord op deze vragen:
- wie is jouw ideale klant?
- hoe kun je die klant het beste aanspreken?
- wat is het verhaal dat jij te vertellen hebt (op Social Media én daarbuiten)?
- hoe kun je authentiek zijn?
- hoe je jouw marketing op je eigen manier mag voeren?
Zie ik je binnenkort tijdens zo’n sessie?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!