Opvallen. Dat is vaak een wens van klanten voor hun advertentie, verpakking of andere bedrijfsuiting. Felle kleuren, grote letters en vooral lekker schreeuwerig. Niks mis mee. En het werkt prima voor de slager om de hoek. En voor de bakker ook. Maar in sommige branches is het niet goed om in die zin op te vallen. Bijvoorbeeld als je integriteit en vertrouwen wilt uitstralen, zoals advocaten en banken. Of als je werk over het algemeen gevoelig ligt, zoals bij een uitvaartverzorger. En wat nu als je gewoon luxe wilt uitstralen, of eenvoud, zonder poespas? Hoe kun je dan toch opvallen? Wat is nu het geheim van een bescheiden, maar toch onderscheidende bedrijfsidentiteit? Lees meer

Stel je eens voor dat we zouden leven zonder enige vorm van structuur. Macht, controle en autoriteit zijn gemakkelijk te misbruiken, maar we hebben ze wel nodig om de chaos te beheersen. Merken die de wereld structuur en stabiliteit kunnen bieden, zijn voorbeelden van merken die de titel ‘Heerser’ verdienen. Lees meer

Hoe goed je blog ook is, als je een saaie titel hebt, ga je genadeloos de mist in. Het aantal lezers blijft waarschijnlijk hangen op 2: je moeder en je hippe tante die ook sinds 2 weken iets met internet doet. Jammer van al je werk! Daarom stelde ik voor jou een lijst samen van 75 ideeën voor blogtitels die wél de aandacht trekken! Lees meer

De verzorger kun je samenvatten in 2 woorden: compassie en zelf-opoffering. Als je je een empathische verpleegster voorstelt of een meevoelende conciërge, dan heb je het verzorger-archetype voor je. Dit archetype past perfect bij merken en bedrijven die anderen willen verzorgen of dienen. Hieronder vallen bijvoorbeeld zorginstellingen, ziekenhuizen en non-profit organisaties. Lees meer

Houdini was een briljante marketeer. In zijn tijd bestond er nog geen internet. Hij kon niet even een ‘public event’ op Facebook aanmaken. Toch trok hij keer op keer volle zalen, waar hij ook kwam. Hoe deed hij dat? En vooral: Wat kunnen wij van hem leren? Lees meer

Een groot compliment voor een beroemdheid is ‘Hij is zo lekker gewoon gebleven!’ Het besef dat iemand die zo bekend is, een gewoon mens is en ‘een van ons’ is de belangrijkste motivatie voor een Gewone Man-archetype. Merken die op deze manier herkenbaar zijn, zullen de harten van hun klanten ermee winnen. Lees meer

Oh sh•t, daar is die man met die baard alweer!
Pardon?
Ja, ik heb het echt over Sinterklaas. En ja, ik weet dat het nu september is…
Feit is dat feestdagen, welke het dan ook zijn, een piek laten zien in de verkoopcijfers van de gemiddelde ondernemer. Helaas is die piek soms niet zo hoog als je zou willen. Hoe kun je je potentiële klanten nu op de hoogte brengen van wat jij in huis hebt? De basis daarvoor is het kennen van je piekmomenten en die overzichtelijk opstellen in een goed jaarplan.
Lees meer

Wie houdt er nu niet van een beetje lol maken? De rol van het Nar Archetype is om iedereen bij elkaar te brengen om te spelen en te genieten van het leven. Als de ultieme entertainer is de Nar in staat om mensen op te vrolijken.  Lees meer

Het bekendste weesje op de wereld is natuurlijk ‘Annie’. In 2014 kwam daar een recente versie van uit. De versie waarmee ik ben opgegroeid is die uit 1982, met Aileen Quinn in de hoofdrol. Daar kan ik nog steeds van smullen. Een mooi verhaal om bij weg te dromen. Maar je kunt er ook veel van leren op het gebied van persoonlijke marketing. Daarom vandaag de 9 ‘weesjes’ van persoonlijke marketing. Lees meer

Intimiteit en connectie – dat is waar het Business Archetype ‘Minnaar’ in uitblinkt. Mensen willen zich graag speciaal voelen en het Minnaar-merk voldoet aan die behoefte. Wat heeft liefde te maken met de reis van ons leven? Alles! Lees meer