Je loopt in de supermarkt en hebt wasmiddel nodig. Hoe groot is de kans dat je met een fles Robijn, Witte Reus of Persil thuiskomt? We zijn merkgevoelig geworden en doen graag zaken met bekende merken, of het nu om wasmiddel gaat of om het kopen van een nieuwe laptop. Herkenbaarheid is dus van groot belang als je wilt slagen in je onderneming. Hoe doe je dat, herkenbaarheid opbouwen? Lees meer

Het Business Archetype ‘Held’ typeert zich door het overwinnen van de tegenslag. Met een ‘geef nooit op’-houding haalt de Held veel voldoening, zingeving en vreugde uit het behalen van dit doel. Op een bepaald punt in ons leven zijn we allemaal geïnspireerd – of gered – door een Held. Waar zouden we zijn zonder Helden?
Lees meer

‘Netwerken? Dat doe ik eigenlijk niet… Dan zie ik mezelf zo ‘staan’…’

Ik hoor het mezelf nóg zeggen, een paar jaar geleden. Ik vond het verschrikkelijk en ging er met lood in mijn schoenen naartoe – áls ik al ging – en kwam er meestal gedesillusioneerd weer vandaan. Want niemand wilde mij toch als ontwerper?! Terwijl het daar helemaal niet om ging. Ik had alleen nog niet geleerd hoe je dat nu doet, netwerken…
In de tussentijd heb ik gelukkig heel wat bijgeleerd en ga ik met plezier op zoek naar nieuwe contacten. Daarom deel ik vandaag mijn 7 datingtips voor het vinden van nieuwe klanten. Lees meer

Van alle business archetypes is de Goochelaar er eentje die eruit springt. Transformatie, vernieuwing, verandering, magie… Het maakt niet uit van welke kant je dit archetype bekijkt, hij blijft je verbazen. Gedreven door nieuwsgierigheid vindt de Goochelaar oplossingen waar die nog niet bestonden, met behulp van wetenschap en/of het bovennatuurlijke. Een Goochelaar verandert een ogenschijnlijk rommeltje in een pareltje.
Lees meer

Stel: Je verkoopt handbeschilderde koffiekopjes en je wilt deze kopjes onder de aandacht brengen. Er zijn zoveel verschillende media die je kunt gebruiken… De concurrentie is moordend, want iedereen verkoopt tegenwoordig koffiekopjes. Dertien-in-een-dozijn. Zoveel factoren waar je rekening mee moet (of zou moeten) houden. Wat is nu het recept voor een goede marketingcampagne? Lees meer

Zoals je in mijn vorige blog over Business Archetypes kunt lezen, zijn er 12 Business Archetypes die jou kunnen helpen om je te onderscheiden als ondernemer/merk. Anders zijn dan je concurrenten, omdat je authentiek bent, je boodschap helder hebt en echt connectie kunt maken met je ideale klant. Bij elk Business Archetype zijn er verschillende elementen die meespelen. De behoefte van jouw ideale klant, je eigen drijfveren en de manier waarop je die twee bij elkaar kunt brengen. Vandaag ga ik dieper in op deze elementen, zoals ze gelden voor de Rebel.

Lees meer

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws voor je vandaag. Laten we met het slechte nieuws beginnen. Elk jaar brokkelt je e-mail lijst met ongeveer 22,5% af. E-mailadressen raken in onbruik, mensen schrijven zich uit omdat ze teveel email ontvangen, veranderen van baan…

Het goede nieuws is dat dit natuurlijke verloop je database up-to-date houdt. De bedoeling is natuurlijk wel dat er nieuwe e-mailadressen bij komen! Ook daar heb ik goed nieuws over: Dat kun je op heel veel verschillende manieren voor elkaar krijgen. En er zit óók een manier tussen die bij jou past! Gegarandeerd. Vandaag 24 slimme manieren om je e-maillijst op te bouwen.

Lees meer

Als je om je heen kijkt, kom je ontzettend veel merken tegen. In de supermarkt, op internet, langs de snelweg… Sommige merken zullen je meer aanspreken dan anderen. Je pakt in de supermarkt snel het merk dat je gewend bent, zonder daar echt over na te hoeven denken. Heb je je weleens afgevraagd hoe dat komt? Waarom ben je loyaal tegenover een merk en vooral; hoe je dat kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Hoe spreek je je doelgroep op een effectieve manier aan, zodat jouw ideale klanten een bijna intuitieve keuze voor jouw bedrijf gaan maken?
Om dat voor elkaar te krijgen, moet je uitzoeken welke drijfveren jouw doelgroep heeft en hoe dit zich vertaalt in een business archetype.

Lees meer

Marketing op Social Media platforms kan heel lucratief zijn. Een onuitputtelijke bron van lezers en potentiële klanten die je op een relatief makkelijke manier kunt bereiken. Begin je eraan zonder plan, zonder helder doel voor ogen, dan vind je jezelf al snel in het midden van die bron, al watertrappelend om niet te verdrinken. Want er kan zoveel! En er ‘moet’ nog meer, als je alle experts moet geloven! Hoe houd je het overzicht en vooral: Hoe houd je je hoofd boven water? Wat is het recept voor een helder Social Media plan? Lees meer

Pasgeleden bekeek ik ‘The Kings Speech’, een indrukwekkende film over het leven van Albert, de prins van Engeland. De film begint met het moment waarin hij namens zijn vader, Koning George V, een toespraak voor moet lezen. Hij staat oog in oog met een afgeladen stadion en bovendien een microfoon waarmee hij uitgezonden wordt op de nationale radio. Hij is daar zichtbaar erg nerveus over en al snel wordt duidelijk waarom: Prins Albert stottert namelijk vreselijk. Lees meer