Eind vorig jaar schreef ik deze blog over het opnieuw delen van je content. Daar kreeg ik onder mijn volgers erg leuke reacties op. Daarom ga ik op dit onderwerp nog iets dieper in. Want het opnieuw delen van bestaande content is niet de enige manier om je waardevolle informatie te hergebruiken. Je kunt op een aantal manieren de inhoud van je blogpost of andere content ombuigen tot iets nieuws, waarmee je weer een ander gedeelte van je doelgroep aanspreekt. Zo is al het onderzoek en voorwerk dat je in de oorspronkelijke content hebt gestopt, opnieuw nuttig en bespaar je tijd door niet helemaal vanaf nul te hoeven beginnen.
Om een succesvol bedrijf te runnen, is marketing één van de belangrijkste dingen om goed voor elkaar te hebben. Toch merk ik vaak dat er nog veel onduidelijkheid bestaat bij ondernemers over hun marketing en hoe ze deze lastige kwestie moeten aanpakken. Dat is jammer, want daardoor blijven veel kansen onnodig liggen. Door vandaag de juiste zet te doen en vooruit te kijken naar de toekomst, kun je op de langere termijn het schaakspel winnen. Daarom vandaag 26 vragen die je je zelf zou moeten stellen over je marketing. Lees meer
Om me heen hoor en lees ik dat video steeds belangrijker wordt in marketing-land. Toch zijn er nog veel ondernemers die ermee worstelen. Er zitten nogal wat haken en ogen aan videomarketing. Er zitten veel voordelen aan, maar vast ook wel nadelen. Wie mij een beetje kent, weet al wat er nu komt. Juist. Ik ging op onderzoek uit naar wat nu voor voor- en nadelen zitten aan het gebruiken van video in je marketing. Ze staan hieronder voor je op een rijtje. Lees meer
Heb jij een blog? Kost het je veel tijd? Dan heb ik goed nieuws voor je! Je hoeft niet – ik herhaal, NIET – iedere week content te schrijven of creëren om je blog succesvol te laten zijn. Het is zelfs zo dat, in mijn optiek, 50 % van de tijd die je besteed aan je blog juist niet gericht zou moeten zijn op het maken van content. Wat we als ondernemers namelijk vaak vergeten is het geheim van een goede contentkalender: delen en opnieuw delen! Lees meer
Is marketing niet ‘jouw ding’? Je bent niet de enige. Ik spreek veel ondernemers die marketing maar een lastig stukje van het ondernemerschap vinden. Ze voelen zich er ongemakkelijk bij, want ze zijn zogezegd aan het ‘leuren’ met hun product of dienst, terwijl ze eigenlijk veel liever hun klanten van dienst willen zijn. Toch is marketing onmisbaar in een succesvolle onderneming. Daarom kun je het maar beter goed aanpakken, want dan heb je er ook nog profijt van! Heb jij het gevoel dat je ‘maar wat doet’ en zie je eigenlijk weinig resultaat van je marketing? In dit blog behandel ik 4 redenen waarom jouw marketing misschien niet zo goed werkt als je zou willen. Lees meer
Vooraf:
Een blog over SEO kan eigenlijk niet ontbreken in mijn collectie, dus die stond nog hoog op mijn lijstje. Maar zo’n blog schrijf ik niet zelf, daar zijn anderen veel beter in. Ik heb SEO-specialist Nathan Veenstra van Optimus Online (voormalig Letterzaken) gevraagd om zijn uitgebreide kennis met jou te delen. Gelukkig zei hij ‘ja’, anders was het een kort blog geworden! ;) Dank je wel, Nathan!
Creatieve ideeën heb je nodig voor je marketing. Om op te vallen, anders dan je concurrent te zijn en daardoor meer klanten aan te trekken. Daar hoeven we eigenlijk geen discussie over te hebben, dat is een vaststaand feit. Helaas is het krijgen van deze creatieve ideeën nog niet zo makkelijk. Die ideeën komen niet uit de lucht vallen. Vaak komen ze op de gekste tijden – tenminste, zo werkt dat bij mij – maar vooral níet als je ze nodig hebt. Klinkt dat herkenbaar?
Gelukkig zijn er manieren om je creativiteit een beetje op gang te helpen. Handelingen om je hersenen op een andere manier te laten denken of gewoon activiteiten om je gedachten op dreef te krijgen. Deze manieren wil ik graag met je delen. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken als je een contentkalender of social media-plan aan met maken bent voor het komende kwartaal of zelfs al voor 2018 (waarvoor applaus, lekker op tijd!). Zo krijg je creatieve ideeën:
Als ondernemer heb je vaak veel ballen hoog te houden. Naast het werk dat je daadwerkelijk uitvoert heb je ook te maken met klantcontact, administratie en marketing. Dat laatste kun je bijvoorbeeld invullen door regelmatig te bloggen. Heb jij een blog? Dan weet je ongetwijfeld hoeveel tijd daarin gaat zitten. In de afgelopen jaren ben ik een paar keer tegen de lamp gelopen omdat ik mijn planning niet op orde had. Hierover lees je bijvoorbeeld in dit blog: Bekentenis van een marketeer. Inmiddels heb ik systeem ontwikkeld dat voor mij heel goed werkt en waardoor het een stuk makkelijker wordt om mijn blog op orde te houden en op tijd te publiceren. Heerlijk! Dat gun ik jou ook. Vandaar dat ik je in dit blog uitleg hoe je jouw blog, inclusief social media posts, voor vier weken vooruit kunt plannen.
Stel je deze situatie voor: je staat in een café en iemand die je niet kent komt op je af en vraagt: ‘Wil je met me trouwen?’ Hoe groot is de kans dat je ‘ja’ zegt? Meteen, zonder aarzeling, terwijl je niets van die persoon weet? Vrij klein, lijkt me. Aan die vraag gaat – meestal – een relatie van enige tijd vooraf. Je neemt de tijd om iemand te leren kennen voordat je zo’n verbinding aangaat. Toch? Zo is het eigenlijk ook met het verschil tussen contentmarketing en direct marketing. Je kunt je klanten heel direct benaderen, bijvoorbeeld met een telefonische campagne, een deur-tot-deur actie of een hele directe mailing. Maar wees eens eerlijk? Als er iemand bij jou aan de deur verschijnt met één of ander verkooppraatje, krijg je dan niet een beetje hetzelfde gevoel als in het eerste voorbeeld?
Daarom ben ik groot voorstander van contentmarketing. Je neemt als ondernemer de tijd om een relatie op te bouwen met je klanten voordat je een aanbod doet. Ja, dat kost tijd. Ja, dat kost in eerste instantie heel veel moeite. Maar als een klant jou eenmaal kent, is het aanzetten tot verkoop vaak een stuk gemakkelijker! Contentmarketing is als het ware flirten met je klant. Kijk maar:
De vraag ‘Hoe krijg je meer inschrijvingen voor je e-maillijst?’ komt vrij vaak voorbij op het web. Het is iets waar veel ondernemers tegenaan lopen. Het antwoord dat vaak gegeven wordt, is: Maak een mooie weggever en bied die aan in ruil voor een inschrijving in je e-maillijst. Ook door mij, overigens! Hij staat bijvoorbeeld tussen 23 andere ideeën in deze blog: 24 slimme manieren om je mailinglijst op te bouwen. De laatste tijd begin ik mij steeds meer af te vragen of dat in 2017 nog wel de juiste benadering is. En je kent mij, dan ga ik op onderzoek uit! In dit blog deel ik met jou mijn bevindingen.
Wat kan ik voor je doen?
Rhapsody Design
Hannie van het Ende
Oranje-Nassaulaan 20
2805 CR Gouda
+31 (0)6 1107 4107
hannie@rhapsody-design.nl
KvK. 24473910
Werktijden en bereikbaarheid:
Ma-Za: 9.00 uur – 18.00 uur
Zo: gesloten