Een bedrijfspagina op Facebook kan een krachtig medium zijn om bezoekers naar je website te halen en contact te maken en houden met je doelgroep. Ik zeg bewust ‘kan’ omdat ik ook weet dat je daarvoor een goede strategie en richting moet hebben. Een plan, een duidelijk idee van waar je naartoe wilt. Wat je wilt bereiken met je Facebookpagina.

Toen ik begon met Rhapsody, maakte ik bewust de keuze om mijn bedrijf niet op Facebook te profileren. Mijn doelgroep was daar niet, dus was het voor mij niet interessant. Sinds die tijd is er veel veranderd in marketing-land, waardoor ik nu juist wél een bedrijfspagina heb. Uiteraard hoort daar een stukje onderzoek bij, onder andere over hoe je nu daadwerkelijk interactie uitlokt op je pagina. Want dat is wat je uiteindelijk wilt. Met ‘likes’ alleen kom je er niet, die zijn statisch en zolang er weinig gebeurt of verandert op je pagina, laat Facebook jouw posts minder goed zien dan je zou willen. De resultaten van dit onderzoek wil ik je niet onthouden. Vandaag dus de vraag: Hoe krijg je interactie met je Facebook volgers?

Lees meer

Een deel van de titel van dit blog is dezelfde als het boek van Marcel van Driel. (Geen tijd, geen geld, toch doen!) In zijn boek met als ondertitel ‘Waanzinnige plannen realiseer je zo’ legt hij uit dat we allemaal ooitdromen hebben. Toch voeren we die dromen meestal niet uit. Dat komt door onze nooitangsten. Hij stelt dat je – als je écht je droom wil bereiken – geen excuses hebt om er niet aan te beginnen. De meest bekende ‘smoesjes’ (geen tijd | geen geld) tackelt hij op een inspirerende, maar ook eerlijke manier.

Ik beken daarom net zo eerlijk dat ik na het lezen van zijn boek dacht: leuk, Marcel… maar jouw leven ziet er iets anders uit dan het mijne. En daarmee had ik voor mezelf weer een smoes verzonnen om toch maar gewoon niet te beginnen aan mijn eigen droom: het schrijven van een kinderboek. Einde verhaal. Of toch niet?

Lees meer

Contentmarketing kost tijd. Tijd is iets waar we als ondernemers over het algemeen niet zo heel veel van over hebben. We hebben wel iets beters te doen. Toch blijken er grote voordelen te zijn van het voeren van deze vorm van marketing. Daarom vandaag in het kort: Waarom is contentmarketing nu eigenlijk zo belangrijk voor een klein bedrijf? Lees meer

Jezelf vinden – zelfrealisatie door ontdekking – is het ultieme doel van een Ontdekkingsreiziger. In onze westerse cultuur is het Ontdekkingsreiziger archetype altijd aanwezig in de onderstroom van onze samenleving. Merken die daaruit voortkomen zijn degenen die de behoefte aan vrijheid, avontuur en onafhankelijkheid aanspreken.

Lees meer

Als zelfstandig ondernemer heb je veel verschillende taken. Je bent directeur, account manager, marketingmanager en vaak ook administratief medewerker. Als je niet uitkijkt, zijn de meeste uren van je dag gevuld met taken die weinig met je eigenlijke vakgebied te maken hebben. Eén van de dingen waar veel tijd in kan gaan zitten is het aanwezig zijn op verschillende social media. Bovendien is Social Media zonder plan als breien zonder patroon: Hier en daar een steek maakt nog geen shawl. Daarom vandaag: 5 voordelen van een Social Media plan. Lees meer

Wat is waarheid? Als je een ‘Wijze’ archetype bent, is dit de vraag die je ’s nachts wakker houdt. Van nature is de Wijze een perfectionist. Hij neemt geen genoegen met dubbelzinnigheid en heeft als missie: het analyseren van alles, het vinden van het juiste antwoord en dat delen met de wereld. Nieuwsbedrijven, musea en universiteiten vallen onder het Wijze archetype.

Lees meer

Laten we eerlijk zijn tegen elkaar. Er is veel content op internet te vinden. Ontzettend veel. Het is bijna onmogelijk geworden om je blog of publicatie een unieke inhoud te geven. Toch? Of heb ik het nu mis?
Ik denk niet dat het onmogelijk is. Je hebt namelijk het grootste wapen tegen uniformiteit zelf in handen: je eigen persoonlijkheid. Hoe gebruik je die nu om content te creëren die werkelijk uniek en het delen waard is? Lees meer

Het schattige kind, de optimist, de wereldverbeteraar… Wat hebben deze type’s met elkaar te maken? Ze zijn allemaal voorbeelden van de ‘Onschuldige’ als het gaat om Business Archetypes. Bedrijven gebruiken dit archetype als ze hun klanten willen prikkelen met twee – vaak onvervulde – behoeftes in hun drukke, hectische leven: eenvoud en geluk.

Lees meer

Als je een blog hebt, weet je hoe moeilijk het is om regelmatig goede, relevante content te ontwikkelen voor je lezers. Vaak verzand je toch weer in hetzelfde verhaal en krijg je het idee dat je alles wel zo’n beetje gezegd hebt over jouw vakgebied. Nu het jaar op z’n eind loopt, is het de perfecte tijd om voor 2021 een solide plan te maken, zodat je het volgend jaar ánders kunt doen.

Een contentkalender kan je helpen om je boodschap te structureren, zodat je dieper in kunt gaan op bepaalde thema’s in je werkveld. Zo kun je het hele jaar kwaliteit bieden zonder dat je daar veel stress van krijgt. Ook helpt het maken van een contentkalender je bij het vinden van creatieve invalshoeken, zodat je origineel blijft en je lezers met plezier bij je terugkomen. Positief dus. Maar hoe vul je nu je contentkalender en vooral; waarmee? In dit blog 11 creatieve manieren om je contentkalender te vullen. Lees meer

Dit Business Archetype is een beetje tegenstrijdig van nature. Hij verlangt naar vrijheid, terwijl hij ook graag in controle blijft. In deze balans vinden we visionairs en innovatieve merken die verbeelding en zelfexpressie hoog in het vaandel hebben staan. Deze merken vinden we vooral – maar niet alleen – in de branches die veel met design, kunst, marketing en technologie te maken hebben.

Lees meer